Know-how

Know-how 2016-08-02

Sprzedaż ze wspomaganiem

Odpowiednie oprogramowanie ułatwia pracę handlowcom i pomaga menedżerom zarządzać procesem sprzedaży.

Marcin Pleszko, chief product officer w Sagra Technology /fot.: Piotr Miazga / Marcin Pleszko, chief product officer w Sagra Technology /fot.: Piotr Miazga /
Praca przedstawiciela handlowego działającego w imieniu producenta to regularne wizyty w punktach sprzedaży (sklepy, apteki) lub u lekarza czy personelu medycznego. W zależności od branży, wizyta różni się zadaniami do wykonania. Trzeba rozliczyć się z klientem, zrobić inwentaryzację lub złożyć zamówienie w hurtowni. Handlowiec bada też działania konkurencji, przeprowadza ankiety, robi zdjęcia dokumentujące sposób prezentacji produktu. Buduje również relacje z klientami. Wizyty kończy raport przesyłany do przełożonego. Mobilne systemy wspierające sprzedaż pozwalają wykonywać te działania sprawnie i w dużej części je automatyzują. Dzięki nim planowanie spotkań w tradycyjnym kalendarzu, notatki na kartkach, wysyłanie maili z zamówieniami, czy wypełniania tabelek w Excelu odchodzi w przeszłość. Zamiast tego przedstawiciel handlowy używa po prostu aplikacji na smartfonie lub tablecie.
 
Jednym z najpopularniejszych systemów tego typu w Polsce jest Emigo szczecińskiej firmy Sagra Technology. Pomaga on w codziennej pracy przedstawicielom terenowym. To im, jako bezpośrednim użytkownikom oprogramowania, Emigo pozwala odbyć więcej wizyt w sklepach czy aptekach i sprawniej je przeprowadzać. Z czego to wynika? System umożliwia planowanie dnia oraz optymalnej trasy wizyt, podpowiada czynności do wykonania u klienta, jednocześnie przypominając historię jego poprzednich wyborów, np. najchętniej zamawianych produktów.
 
Emigo łączy trzy strony relacji biznesowej – przedstawiciela producenta, sklep, czyli klienta, który produkt kupuje i hurtownię, skąd produkt dostarczany jest do sklepu.
 
Przedstawiciel handlowy korzystający z Emigo ma dostęp do informacji o stanach magazynowych w ponad 400 hurtowniach z branży farmaceutycznej, drogeryjno-kosmetycznej i FMCG, z którymi Sagra nawiązała współpracę. Zamówienie złożone przez przedstawiciela w ciągu kilku sekund pojawia się w systemie sprzedażowo-magazynowym hurtowni (tzw. systemie ERP), automatycznie przechodzi do  realizacji, z pominięciem operatora i dostawa w krótkim czasie wyjeżdża do klienta. Bywa, że danego towaru brakuje w hurtowni, wówczas użytkownik Emigo zostaje o tym poinformowany. System umożliwia przedstawicielowi wybór optymalnego dostawcy i rezerwację towaru, automatycznie potwierdza realizację każdej pozycji zamówienia, w efekcie czego skraca się czas dostawy.
 
Emigo to także bazy danych teleadresowych kontrahentów. – Wiemy, że utrzymywanie aktualnej bazy klientów jest dla przedsiębiorstw trudne. Zmieniają się adresy, pojawiają się nowe punkty sprzedaży. Bazy, z których korzystają firmy zawierają więc duble i nieaktualne dane. W Emigo zapewniamy stale aktualizowane dane, adresy klientów są geokodowane, co pozwala optymalizować kolejność wizyt przedstawiciela – zauważa Marcin Pleszko, chief product officer w Sagra Technology.
 
– Emigo ma być kompanem, ma wspierać działania przedstawiciela. Z rozmów z naszymi klientami wiemy, że praca ta angażuje także wieczorami po powrocie do domu, bo trzeba chociażby sporządzać raporty. W Emigo raporty są tworzone automatycznie na podstawie zarejestrowanych wcześniej działań i rozsyłane do menedżerów. Wieczory wolne są więc od myślenia o pracy i można je spędzić z rodziną czy przeznaczyć na rozwijanie pasji – opowiada Marcin Pleszko.
 
System nie tylko zwiększa produktywność i wydajność pracowników, ale również pomaga przedsiębiorstwu zdalnie zarządzać pracą ludzi, reagować na działania konkurencji oraz wdrażać strategie biznesowe. Dzięki niemu kierownicy regionalni i zarząd firmy otrzymują zbiorcze raporty na temat tego, co się dzieje w terenie, mogą sprawniej zarządzać zmianami i na bieżąco oceniać efekty pracy.
 
Emigo integruje ponad 70 różnych systemów ERP. Umożliwia to automatyzację wielu obszarów biznesowych, między innymi sprzedaży, oceny konkurencji, logistyki produkcji, dzięki obsłudze zamówień, zwrotów, reklamacji, inwentaryzacji, badań i ankiet. – Emigo można zasilić danymi z jednego systemu i przesłać dane dalej do innego systemu. Emigo działa w chmurze, dane są więc dostępne z każdego miejsca i urządzenia – mówi Marcin Pleszko. Takimi danymi może być przykładowo informacja z hurtowni o brakach magazynowych, potwierdzenia zamówień, zdjęcia i ankiety.
 
Wdrożenie oprogramowania zajmuje średnio 35 dni roboczych. W tym czasie Sagra robi analizy przedwdrożeniowe, konfiguruje system, szkoli użytkowników. Emigo udostępniany jest na zasadzie abonamentowej – subskrypcja jest płatna miesięcznie i zależy od liczby użytkowników.
 
ak
Tematy: branża IT (39) | Sagra Technology (5) |
aktualizowano: 2016-08-12 01:10
Wszystkich rekordów:

Społeczność