Podstawową zmianą dla pracodawców zatrudniających pracowników w oparciu o umowę o pracę z dniem 1 stycznia 2015 r. jest wzrost kwoty minimalnego wynagrodzenia do wysokości 1750 zł .W związku z tą zmianą firmy, płacą już teraz wyższe składki na ubezpieczenie społeczne, fundusz pracy i fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych.
Pracodawca nie może jednak zapomnieć, iż wraz ze wzrostem płacy minimalnej rosną również inne świadczenia ściśle związane z wynagrodzeniem minimalnym. Należą do nich m.in. odprawa wypłacana pracownikom przy zwolnieniach grupowych wynosząca piętnastokrotność płacy minimalnej, dodatek za pracę w porze nocnej przysługujący każdemu pracownikowi wykonującemu pracę w nocy w wysokości 20 proc. stawki godzinowej, a także wynagrodzenie za czas przestoju i podstawa wymiaru zasiłku chorobowego i macierzyńskiego.
Również od 1 stycznia obowiązują nowe przepisy w zakresie odprowadzania składek ZUS od dochodów uzyskiwanych przez członków rad nadzorczych.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby, które są członkami rad nadzorczych, wynagradzanymi z tytułu pełnienia tej funkcji. Obowiązek ten dotyczy wszystkich członków rad nadzorczych bez względu na podleganie ubezpieczeniom społecznym z innych tytułów np. umów o pracę, umów zleceń czy wykonywaniu działalności gospodarczej, a także posiadaniu uprawnień do emerytury lub renty.
Podstawę wymiaru składki stanowi przychód uzyskiwany z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, a płatnikiem składek jest podmiot, w którym działa rada nadzorcza.
Jednocześnie za członków rad nadzorczych nie ma obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe, a także składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych.
Partnerzy cyklu Know-how:
Niższe koszty z tytułu badań lekarskich
Natomiast już z dniem 1 kwietnia 2015 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące zatrudniania pracowników bez konieczności wysyłania ich na obowiązkowe , wstępne badania lekarskie. Pracownicy będą mogli być przyjmowani do pracy u nowego pracodawcy bez obowiązku wykonywania wstępnych badań lekarskich w terminie 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniego stosunku pracy. Warunkiem jest jednak przedstawienie nowemu pracodawcy aktualnego orzeczenia lekarskiego, stwierdzającego brak przeciwskazań do pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badanie lekarskie.
Przy czym nowy pracodawca musi stwierdzić, że warunki te odpowiadają warunkom występującym na danym stanowisku pracy. Wyjątkiem będą pracownicy przyjmowani do wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych.
W mocy utrzymany zostanie również przepis zwalniający pracowników z obowiązku wykonywania wstępnych badań lekarskich w przypadku ponownego podejmowania zatrudnienia z tym samym pracodawcą. Badania lekarskie nie będą musiały być wykonywane, pod warunkiem, że pracownik przyjmowany będzie ponownie na to samo stanowisko pracy lub na stanowisko o takich samych warunkach pracy w terminie 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym samym pracodawcą.
Dzięki tym zmianom znacznie obniżą się koszty pracodawcy ponoszone do tej pory w związku z koniecznością kierowania kandydatów do pracy na obowiązkowe badania lekarskie.
Projekty zmian w kodeksie pracy na 2015 r.
Ustawodawca na rok 2015 planuje wprowadzić szereg zmian w obecnie obowiązujących przepisach kodeksu pracy. W październiku 2014 przygotowany został projekt nowelizacji, który zakłada zmiany w kilku obszarach .
W projekcie pojawił się zapis o likwidacji umów na czas wykonania określonej pracy i pozostawieniu tylko trzech rodzajów umów: na okres próbny , czas określony i czas nieokreślony. Zmiana ta pozwoli na wyeliminowanie umowy bardzo rzadko stosowanej i jednocześnie budzącej wiele kontrowersji , gdyż do tej pory tego rodzaju umowy nie mogły być wcześniej wypowiadane, a rozwiązywane były jedynie w sytuacji wykonania pracy dla której były zawarte.
W projekcie doprecyzowana została umowa o pracę na okres próbny, której celem będzie sprawdzenie kwalifikacji pracownika do wykonywania określonej pracy. Umowa na okres próbny będzie mogła być zawarta tylko raz. Ponowne zawarcie tego rodzaju umowy będzie możliwe jedyne w sytuacji zatrudnienia pracownika na innym stanowisku pracy.
Propozycja zmian dotyczy również długości zawieranych umów na czas określony oraz liczbę tych umów. Okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony oraz łączny okres zatrudnienia na podstawie takich umów zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie będzie mógł przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie będzie mogła przekraczać trzech.
W wyjątkowych sytuacjach, związanych ze szczególnymi potrzebami pracodawcy , umowy takie będą mogły ulec wydłużeniu. Pracodawca będzie miał wówczas obowiązek zamieszczenia w umowie o pracę informacji uzasadniających zawarcie takiej umowy i zawiadomienia właściwego okręgowego inspektora pracy, wskazując jednocześnie przyczynę jej zawarcia.
Limity ograniczające zatrudnienie na podstawie umów o pracę na czas określony nie będą dotyczyły umowy zawartej na zastępstwo, wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym, a także wykonywania pracy przez okres kadencji.
Projekt zmian wprowadza również zmiany w zakresie długości okresów wypowiedzeń umów zawartych na czas określony, które mają być analogiczne do długości okresów wypowiedzeń stosowanych przy umowach na czas nieokreślony. Tym samym w jednym i drugim przypadku będą one zależały od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Co ciekawe powyższe okresy wypowiedzenia będą obowiązywały także w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Obecnie okres wypowiedzenia umowy na zastępstwo wynosi 3 dni.
Powyższe proponowane zmiany mają wejść w życie po 6 miesiącach od dnia ogłoszenia ustawy nowelizującej w Dzienniku Ustaw, czyli najprawdopodobniej jeszcze w 2015 roku.
Prezydent Bronisław Komorowski zapowiedział kolejne planowane zmiany w kodeksie pracy, które z kolei mają uelastycznić urlopy rodzicielskie. Projekt zakłada możliwość łączenia urlopu rodzicielskiego z pracą w niepełnym wymiarze czasu aż do 64 tygodni. Pracodawca miałby obowiązek zaakceptować wniosek pracownika np. o zmniejszenie wymiaru czasu pracy, ruchomy czy indywidualny czas pracy oraz skrócony tydzień pracy - chyba, że nie pozwalają mu na to organizacja pracy i rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika.
Równolegle Sejm pracuje nad projektem, który umożliwi korzystanie z urlopów macierzyńskich ubezpieczonym ojcom dziecka w przypadku śmierci matki, porzucenia przez nią dziecka lub sytuacji, gdy nie może ona sprawować opieki (np. jest niezdolna do samodzielnej egzystencji).
Jednocześnie bardzo wyraźnie widać ożywienie na rynku pracy , stopa bezrobocia w lutym wyniosła 12 proc. i aż w pięciu województwach w tym zachodniopomorskim bezrobocie znacznie spadło. Dla porównania jeszcze rok temu stopa bezrobocia na koniec lutego wynosiła 13,9 proc. – jest to obecnie największy spadek bezrobocia od 7 lat.
Również liczba zarejestrowanych w urzędzie bezrobotnych zmniejszyła się w stosunku do roku ubiegłego aż o 336 tys. osób i wynosi aktualnie 1 919,6 tys. bezrobotnych .
Przygotowane przez: LSJ HR GROUP