Prezentacje

Prezentacje 2015-12-08

Tworzymy dobre miejsce do życia

Rozmowa z Robertem Krupowiczem, burmistrzem Goleniowa.

Od pięciu lat mocny tandem: burmistrz Robert Krupowicz
z zastępcą Tomaszem Banachem. Od pięciu lat mocny tandem: burmistrz Robert Krupowicz z zastępcą Tomaszem Banachem.

Bezrobocie w Goleniowie spadło poniżej 4 procent, praktycznie go nie ma. Nie martwi się Pan o pracę dla mieszkańców gminy. Luksus?

Od dość dawna nie rozmawiamy już w Goleniowie o problemie braku miejsc pracy, ale to nie luksus. Coraz częściej trzeba rozmawiać o braku pracowników i myśleć, skąd wziąć ludzi do pracy w firmach na terenie miasta i Goleniowskiego Parku Przemysłowego. Firmy się rozwijają, zwiększają zatrudnienie, a tymczasem o chętnych do pracy jest coraz trudniej. To stawia przed nami zupełnie nowe zadania, trzeba zachęcać do pracy w GPP mieszkańców gmin sąsiednich. Stąd również decyzja o utworzeniu Zakładu Aktywności Zawodowej – firmy, w której znajdą pracę niepełnosprawni mieszkańcy Goleniowa. Decyzja zapadła, ZAZ powstanie i goleniowskim firmom będzie oferował usługi różnego typu: porządkowe, pralnicze, cateringowe, a niepełnosprawnym da szansę na normalne zawodowe życie. Obecnie jesteśmy na etapie przetargu na opracowanie dokumentacji budowlanej ZAZ. Wierzę, że rozpocznie działalność jeszcze w tej kadencji władz samorządowych.

Niedawno uruchomiliście darmową komunikację z Goleniowa do parku przemysłowego.

Darmową, czyli finansowaną przez gminę – uściślę. To była odpowiedź na zapotrzebowanie ze strony firm działających w GPP oraz ludzi dojeżdżających tam do pracy. Mieliśmy trochę obaw, bo kilka lat temu podobna inicjatywa skończyła się niepowodzeniem. Tym razem się udało, autobus jeździ pełen. Darmowa linia autobusowa ma zachęcać do korzystania z komunikacji publicznej zamiast dojeżdżania do pracy samochodami.

Zachęcanie do rezygnacji z samochodów będzie miało szerszy wymiar, bo wkrótce rozpoczniecie budowę węzła przesiadkowego w Goleniowie.

Tę inwestycję zrealizujemy w ramach Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. W poniedziałek podpisałem akt notarialny o przejęciu dworca od PKP, niedawno zleciliśmy austriackiej firmie Riegler Riewe Architekten opracowanie dokumentacji budowlanej. Chcemy, żeby zamiast niefunkcjonalnego obiektu powstał nowoczesny, niewielki dworzec kolejowy i autobusowy oraz zaplecze parkingowe, które pozwoli podróżnym pozostawić samochody i udać się do pracy środkami komunikacji masowej. Chciałbym, żeby za kilka lat podstawowymi środkami komunikacji były pociągi, autobusy i rowery, a nie samochody osobowe. Krótko mówiąc – model skandynawski.

To wymaga rozwiniętej sieci połączeń komunikacji publicznej.

Ale właśnie po to Goleniów przystąpił do Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, by ją tworzyć. Będziemy lobbować za stworzeniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Jeśli z Goleniowa do Szczecina pociąg będzie odjeżdżał co pół godziny, bardzo wiele osób zrezygnuje z przejazdu własnym samochodem. Jesteśmy też za utworzeniem wspólnej dla całego SOM komunikacji autobusowej. Co stoi na przeszkodzie, żeby miejskie autobusy docierały ze Szczecina np. do Lubczyny? Sprawna komunikacja publiczna na całym obszarze to podstawa istnienia SOM.

W Goleniowie ruszy w przyszłym roku budowa ścieżek rowerowych.

Bezpieczne drogi dla rowerzystów zachęcą do korzystania z roweru jako środka komunikacji lokalnej. Ich budowy domagają się mieszkańcy – i mają rację. Faktycznie, od 2016 roku będziemy budować ścieżki rowerowe w mieście i na przedmieściach, by w ciągu 2-3 lat zbudować szkieletową sieć bezpiecznych dróg. Rok temu zbudowaliśmy ścieżkę rowerową do GPP i była to wyjątkowo trafiona inwestycja, ruch jest na niej ogromny. Podobnie będzie pewnie na tych ścieżkach, które wkrótce powstaną.

Przez ostatnie 4 lata wyremontowaliście wszystkie najważniejsze drogi w Goleniowie i chcecie, żeby kierowcy przesiedli się na rowery?

Nie ma innego wyjścia. Od dawna wiadomo, że remonty i budowa dróg nie rozwiązują problemu przyrostu liczby samochodów, bo dobre drogi zachęcają do jazdy autem. Teraz po Goleniowie jeździ się chyba łatwiej, bo ulice są w dobrym stanie, zbudowaliśmy nową przeprawę przez Inę na ul. Kasprowicza, która odciążyła centrum miasta. Ale to stan przejściowy, samochodów będzie przybywać, zrobi się ciaśniej. Rower będzie dobrą alternatywą, jeśli będzie można nim bezpiecznie jeździć po mieście i okolicy. I to chcemy mieszkańcom zapewnić, budując drogi dla rowerów.

Przygotowywana jest też budowa nowego centrum kulturalnego, powiązanego funkcjonalnie z centrum przesiadkowym przy dworcu.

Bo miasto to przecież nie tylko fabryki, domy i ulice! Od 2010 roku odkąd wybrano mnie na burmistrza, powtarzam że chciałbym z Goleniowa uczynić dobre miejsce do życia. Kiedy człowiek wróci z pracy, zje obiad i odpocznie, chciałby mieć co z sobą zrobić. Chciałby pójść na spacer do parku czy na bulwar nad rzekę, chciałby pójść z dzieckiem na bezpieczny plac zabaw, chciałby skorzystać z instytucji kultury. Każdy chce, żeby w mieście było dużo zieleni, żeby było ładnie i przyjemnie. Więcej: coraz częściej elementem decyzji biznesowych jest właśnie kwestia otoczenia, w którym przyjdzie żyć kadrze zarządzającej, dostępność dobrych szkół dla dzieci, kwestia bezpieczeństwa publicznego, a nie tylko atrakcyjność działki pod budowę zakładu. Dlatego wydatek na planowaną przez nas budowę centrum kulturalnego ja sam traktuję jako swoistą inwestycję, czynioną nie tylko ze względu na mieszkańców Goleniowa, ale także podnoszącą atrakcyjność miasta w oczach przyszłych inwestorów.

 



Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie

Plac Lotników 1
72-100 Goleniów
tel. +48 91 469 82 00
fax: +48 91 469 82 98
ugim@goleniow.pl
goleniow.pl

artykuł promocyjny

aktualizowano: 2016-01-12 12:08
Wszystkich rekordów:

Społeczność