Prezentacje

Prezentacje 2014-08-06

Komunikacyjna rewolucja

Inwestycje portowe na niespotykaną skalę, wygodne połączenie drogowe zresztą kraju i nowoczesna komunikacja miejska w stolicy województwa - to ostatnie przedsięwzięcia zrealizowane na Pomorzu Zachodnim przy wykorzystaniu funduszy europejskich.

Prace w szczecińskim porcie Prace w szczecińskim porcie
Obiekt mostowy na drodze S3
Obiekt mostowy na drodze S3
Droga ekspresowa S3
Droga ekspresowa S3
Prace w szczecińskim porcie
Prace w szczecińskim porcie
Budowa szybkiego tramwaju w Szczecinie
Budowa szybkiego tramwaju w Szczecinie
Budowa szybkiego tramwaju w Szczecinie
Budowa szybkiego tramwaju w Szczecinie

Miliony na infrastrukturę portową

Ponad 400 mln zł – tyle wynosi całkowity koszt wszystkich inwestycji obecnie realizowanych na terenie portów Szczecin i Świnoujście. Z tego ponad połowa ( ok. 250 mln) pochodzi ze środków unijnych. Inwestycje portowe dofinansowywane są z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Mimo, że większość z nich wciąż jest realizowana Zarząd Portów już myśli o kolejnych inwestycjach w ramach nowej perspektywy unijnej 2014 – 2020.

W ramach projektów współfinansowanych ze środków UE Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście SA realizuje dwie rozbudowy: infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu oraz w północnej części Półwyspu Ewa w szczecińskim porcie.

- Lokalizacja naszych portów pozwala zdefiniować ich zaplecze, którym jest  obecnie przede wszystkim centralna i południowa Europa (Czechy, Słowacja i dalej na południe), Niemcy (rejon Berlina i Brandenburgii), a także korytarz Północ – Południe (Bałtyk – Adriatyk) – wylicza Aneta Szreder – Piernicka, z ZMPSiŚ SA. - Nie zmienia to jednak faktu, że będziemy walczyć również o korytarz środkowoeuropejski.

W południowej części portu w Świnoujściu powstaje nowe stanowisko promowe, które pozwoli na przyjmowanie jednostek o długości do 220 m. W ramach rozbudowy planuje się również budowę nowego nabrzeża, galerii pasażerskiej, rękawa pasażerskiego łączącego galerię z promem, estakadę samochodową z ruchomym pomostem bocznym, ruchomy pomost dziobowo -rufowy i budowę sterowni obsługującej pracę pochylni. Rozbudowie zostanie poddana również infrastruktura drogowa, parkingi oraz place manewrowe. Długość nowego nabrzeża osiągnie ponad 240 m.

W Szczecinie natomiast Półwysep Ewa ma zyskać zwiększoną głębokość, zwiększenie długości linii cumowniczej i nowe nabrzeże. Zarząd liczy przede wszystkim na zwiększenie konkurencyjności szczecińskiego portu poprzez pogłębienie toru wodnego do 12, 5 metra co pozwoli na obsługę większych jednostek, lub przyjmowanie i rozładunek dwóch mniejszych jednocześnie.

Koszt pierwszej inwestycji (Świnoujście) to 152,7 mln zł, z czego planowane dofinansowanie wynosi 70,9 mln zł.
Druga inwestycja (Szczecin) zamknie się w 38 mln zł, a dofinansowana ma być w kwocie 26 mln zł.

Dzięki unijnemu dofinansowanie na terenie obu portów przebudowana ma zostać infrastruktura drogowa i kolejowa. W sumie prawie 36 km torów i 134 rozjazdy kolejowe oraz 9 km dróg, wraz z całą infrastrukturą.

- Wiele prac wykonywanych jest jednocześnie- mówi Krzysztof Kwiecień, dyrektor ds. inwestycji ZMPSiŚ SA. - Drogi kolejowe często przecinają się z infrastrukturą drogową i tam jest to nawet pożądane. Staramy się jednak by prace jak najmniej wpływały na to co dzieje się na co dzień w porcie i wyłączamy z eksploatacji tylko niezbędne odcinki.

Koszt przebudowy infrastruktury kolejowej opiewa na kwotę 77 mln zł. Z czego dofinansowanie ze środków unijnych ma objąć 52,8 mln.  W przypadku przebudowy dróg jest to 63,3 mln zł (dofinansowanie wyniesie 42,8 mln zł).

Najświeższą inwestycją za terenie portów w Szczecinie i Świnoujściu jest budowa infrastruktury terminali portowych. W ramach tej inwestycji wybudowanych i zmodernizowanych zostanie łącznie 5 placów postojowych o całkowitej powierzchni 9,3 ha, z prawie 600 miejscami postojowymi. Zarząd portów liczy, że pozwoli to przyspieszyć i usprawnić obsługę samochodów, poprawi bezpieczeństwo i podniesie jakość obsługi. Wartość tego zadania szacowana jest na 72,2 mln zł, z czego dofinansowanie na 60 mln. zł.

W walce o konkurencyjność usług porty w Szczecinie i Świnoujściu nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Mimo, że część dofinansowywanych ze środków inwestycji wciąż trwa ZMPSiŚ SA już opracował propozycję inwestycji, które miałyby być dofinansowywane z nowego rozdania (na lata 2014 -2020). Plany zarządu obejmują m.in. poprawę dostępu do portu w Szczecinie, przystosowanie infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego (przewozu ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu), czy rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej obu portów. Koszt planowanych inwestycji to kolejne setki milionów złotych. Założono, ze dofinansowanie prawie każdej z nich byłoby na poziomie ok. 50 proc.

- Nigdy nie zrealizowalibyśmy takich inwestycji, które dziś są w portach Szczecina i Świnoujścia gdyby nie dofinansowanie UE – dodaje Krzysztof Kwiecień. - Dlatego robimy wszystko by w pełni wykorzystać swoją szansę.

S3 – czyli spełnienie marzeń kierowców

Nowy odcinek drogi ekspresowej S3 (Szczecin – Gorzów Wielkopolski) to największa inwestycja transportowa w regionie, której wartość wyniosła ponad 2 miliardy złotych. Ze środków unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko) udało się ją dofinansować kwotą ponad 800 milionów złotych. Projekt był realizowany jednocześnie na trzech niezależnych odcinkach i objął drogę o długości 81,613  km. Większa część, bo ponad 60 km znajduje się w województwie zachodniopomorskim, pozostała to województwo lubuskie. Ekspresówka ma bezpośrednie połączenie z drogami krajowymi, wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi, co w rezultacie znacznie skraca czas dojazdu do wielu miejscowości. Przyczynia się do tego również budowa dwupoziomowych bezkolizyjnych węzłów drogowych, które wpływają także na bezpieczeństwo. Budowa drogi to równocześnie realizacja takich rozwiązań, które minimalizują ingerencję w naturalne środowisko (budowa przecina cztery obszary Natura 2000) oraz rekompensują straty nie do uniknięcia. W związku z budową powstało m.in. 25 obiektów mostowych do  zachowania ciągłości tras migracyjnych zwierząt, zabezpieczenia akustyczne, renowacja oraz odbudowa zbiorników kompensacyjnych, a nawet odtworzenie miejsca żerowania nietoperzy. Drogę oddano do użytku w grudniu 2013 roku.

Komfort dla mieszkańców miasta

Szczecin dzięki dofinansowaniu UE może realizować kilka ważnych przedsięwzięć komunikacyjnych: budowę i przebudowę miejskich torowisk, zakup niskopodłogowych tramwajów oraz realizację projektu „Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju”. Przebudowa obejmuje najbardziej zniszczone odcinki torowisk tramwajowych w mieście, ich rozbudowę i modernizację, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które w całości będą mogły służyć do eksploatacji nowego taboru, w tym niskopodłogowego. Cel to zwiększenie roli i konkurencyjności transportu miejskiego w Szczecinie. Uzupełnieniem, a zarazem nowym projektem możliwym dzięki dofinansowaniu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko jest zakup 28 nowoczesnych (dostosowanych również do potrzeb osób niepełnosprawnych) tramwajów, które trafiały do Szczecina od listopada 2010 do marca 2014 roku. Cały projekt to 241 354 735, 49 zł, z czego 116 milionów stanowiło dofinansowanie UE.

Szczeciński Szybki Tramwaj to trzyetapowa inwestycja, która ma połączyć centrum z prawobrzeżną częścią miasta. Tramwaj będzie kursował na odcinku Basen Górniczy – ulica Turkusowa, czyli ok. 4 km. Jego budowa ma przede wszystkim służyć lepszej komunikacji, zwiększyć przepustowość i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Termin zakończenia prac to II połowa 2015 roku.

P

aktualizowano: 2014-08-06 16:56
Wszystkich rekordów:

Społeczność