Informacje

Informacje 2009-01-20

Wszyscy mówią: gazoport w Świnoujściu

Zarząd województwa, prezydent Świnoujścia i prezes portu apelują o gazoport w regionie. Rząd uspokaja.
Do Świnoujścia mają zawijać także gazowce /fot. SA/  Do Świnoujścia mają zawijać także gazowce /fot. SA/

List do premiera Donalda Tuska i ministra gospodarki Waldemara Pawlaka zapowiedział marszałek Władysław Husejko i Wojciech Drożdż, członek zarządu województwa. W liście samorządowcy zapewniają, że wszystkie prace związane z budową terminala LNG i portu zewnętrznego w Świnoujściu przebiegają zgodnie z założonymi ramami czasowymi i z zachowaniem właściwych procedur.

To reakcja na wypowiedź Waldemara Pawlaka podczas konferencji PSL 15 stycznia w Lublinie, który stwierdził, że kwestia lokalizacji gazoportu nie jest zamknięta.

Ministerstwo Gospodarki poinformowało po tym wydarzeniu, że lokalizacja budowy terminalu do odbioru LNG nie uległa zmianie i zgodnie z uchwałą Rady Ministrów inwestycja będzie realizowana w Świnoujściu. Zaś wypowiedź wicepremiera Pawlaka na ten temat została niewłaściwie zinterpretowana przez Polską Agencję Prasową.

„Odpowiadając na pytania dziennikarzy, wicepremier poinformował, że zgłaszane są prywatne inicjatywy budowy terminali do odbioru gazu skroplonego, a przedsiębiorcy rozważają różne możliwe lokalizacje dla takich inwestycji. Wypowiedź wicepremiera nie dotyczyła natomiast inwestycji realizowanej przez OGP Gaz-System S.A. – Polskie LNG Sp. z o.o., należącej w 100 proc. do Skarbu Państwa” - czytamy na stronach Ministerstwa Gospodarki

Resort przypomina również, że zgodnie z rządową „Informacją o prowadzonych i inicjowanych kierunkach działań rządu na rzecz bezpieczeństwa energetycznego kraju w obszarach gazu ziemnego i energetyki jądrowej”, budowa terminalu regazyfikującego w Świnoujściu zostanie ukończona najpóźniej na przełomie 2013 i 2014 r. Do końca lutego 2009 r. przedstawiona zostanie przez Ministra Skarbu Państwa specjalna regulacja ustawowa, która przyspieszy procedury projektowe, przetargowe, budowlane i administracyjne dla tej inwestycji. Zawarty zostanie również kontrakt na dostawy gazu skroplonego LNG do Polski.

W liście do premiera i wicepremiera zarząd województwa zwraca uwagę, że lokalizacja terminalu LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu to optymalne rozwiązanie, potwierdzone wcześniejszymi ekspertyzami. Wykonano Porównawcze Studium Wykonalności, które jednoznacznie wykazało, że lokalizacja terminalu gazowego w Świnoujściu jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem, tak ze względu na warunki ekonomiczne, bezpieczeństwo jak i zagospodarowanie przestrzenne. U podstaw decyzji inwestora legły: uregulowana sytuacja prawna gruntów, niższe całkowite koszty (w tym eksploatacji), krótsza, bezpieczniejsza i tańsza droga transportu LNG do Świnoujścia oraz większe zapotrzebowanie na LNG w Województwie Zachodniopomorskim oraz dywersyfikacja lokalizacji kluczowych instalacji do przeładunku surowców energetycznych ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.

Według marszałka uwagę położenie geograficzne Świnoujścia stwarza możliwość reeksportu gazu z terminalu najkrótszą drogą do systemu europejskiego, a województwo zachodniopomorskie należy do największych odbiorców gazu. Przypada na nie ponad 8,2 proc. krajowego zużycia, tj. 1,1 mld m sześc. gazu rocznie. Jego największymi odbiorcami są Zakłady Chemiczne „Police”. Dla porównania województwo pomorskie zużywa zaledwie 0,36 mld m sześc.

Lokalizacja terminalu w Świnoujściu jest też korzystna z uwagi na to, że do Świnoujścia jest bliżej ze Skandynawii niż do Gdańska. Średniorocznie koszt przewozu 5 mld m sześc. gazu w rejon Gdańska będzie droższy o minimum 5 mln dolarów w stosunku do Świnoujścia.

SG
utworzono : 2009-01-20 14:58
Wszystkich rekordów:

Społeczność