Informacje
Polsko - chińskie wagony powstaną w Szczecinie
Pod koniec czerwca tego roku PKP Cargo S.A. podpisała umowę o współpracy z chińskim producentem wagonów. Czego ona dotyczyła?
29 czerwca PKP CARGO SA podpisały umowę z chińską firmą Jinan Railway Vehicles Equipment Co Ltd, należącą do grupy China CNR Corporation Ltd. powołującą spółkę celową CNR CARGO WAGON Sp. z o.o. Utworzona spółka celowa ma doprowadzić do uruchomienia na bazie PKP WAGON - SZCZECIN, docelowej spółki joint venture, która zajmie się montażem wagonów w Szczecinie z elementów sprowadzanych z Chin.
Jak opłacalny to będzie interes?
Szacuje się, że wagony wyprodukowane na bazie podzespołów sprowadzonych z Chin mogą być nawet o 30 proc. tańsze od wagonów, które obecnie Cargo kupuje na rynku. Spółka Cargo dysponuje obecnie ok. 70 tysiącami wagonów towarowych i planuje w najbliższych latach wymianę taboru. Z uwagi na to, że potrzeby inwestycyjne są duże, Cargo upatruje więc interes w tym, że będzie mogła odnowić tabor znacznie taniej. Nie jest jeszcze ustalone, jakie podzespoły będą sprowadzane z Chin, a jakie będą pochodziły z rynku rodzimego. Niektóre części na pewno będą kupowane od krajowych producentów, szczególnie jeśli się okaże że chińskie ceny nie są w ich przypadku konkurencyjne.
Czy odbiorcą tych wagonów będzie tylko PKP CARGO SA?
Założenie jest takie, że produkcja będzie prowadzona nie tylko na potrzeby PKP CARGO SA, ale także na rynek polski i europejski.
Na jakim etapie są obecnie prace nad tym projektem i kiedy możemy spodziewać się uruchomienia produkcji?
Wkrótce rozpoczęte zostaną prace nad przygotowaniem biznesplanu dla tego przedsięwzięcia, analizy rynku, studium wykonalności inwestycji, czyli wszystkimi dokumentami, które odpowiedzą na pytanie, czy jest to przedsięwzięcie opłacalne. Myślę, że powinny one zostać opracowane do końca tego roku. Przyjmuje się, że nawet do końca 2011 może ruszyć montaż wagonów.
Nowa spółka połączy się z PKP Cargo Wagon?
Docelowa spółka joint venture powstanie na bazie spółki PKP CARGO WAGON-SZCZECIN, co oznacza, że nasza dotychczasowa działalność będzie nadal prowadzona, a dodatkowo zostanie uruchomiona produkcja wagonów. Oczywiście do tego będą niezbędne inwestycje, takie jak nowa hala czy malarnia wagonów. Nasza spółka dysponuje sporym majątkiem, który poddzierżawia od PKP CARGO S.A. W tej chwili są na ukończeniu procedury aportowe, dzięki którym grunty i nieruchomości, obecnie dzierżawione, zostaną wniesione do PKP CARGO SA a w przyszłości do nowej spółki joint venture. Jest to 18 ha terenu z odpowiednią infrastrukturą, hala produkcyjna i budynek administracyjny.
Czy planujecie zatrudnić nowych pracowników?
Na pewno rozszerzenie działalności o produkcję wagonów wiązać się będzie z przyjęciem nowych pracowników. Szacuje się , że może to być ok. 100 nowych osób. Obecnie zatrudniamy 180 pracowników.
Czym obecnie zajmuje się PKP Cargo Wagon?
Zajmujemy się utrzymaniem taboru wagonowego. Są to naprawy i utrzymanie wagonów na pięciu poziomach: od przeglądu codziennego, przez naprawy bieżące, naprawy okresowe, po naprawy główne. Do tego dochodzi kasacja wagonów, co z punktu widzenia przychodów jest dość istotnym elementem działalności. Ponadto świadczymy usługi z wykorzystaniem posiadanych urządzeń np. reprofilacja zestawów kołowych czy badanie nacisków kół przy użyciu urządzenia TENSAN. Świadczymy usługi dla kilkunastu przewoźników prowadzących działalność na terenie kraju. Rocznie naprawiamy ok. 800 wagonów w ramach napraw okresowych i ok. 900 wagonów miesięcznie z naprawy bieżącej. Aby jeszcze bardziej zwiększyć wydajność i zapewnić najwyższą jakość usług rozbudowujemy cały czas naszą bazę urządzeń. Do końca roku zamontujemy przesuwnicę wagonów, która pozwoli na znaczne skrócenie cyklu naprawy.