Informacje
Dwa nowe promy i dokończenie S3 - są perspektywy dla branży morskiej
Obie deklaracje padły na zakończonym 10 czerwca 4. Kongresie Morskim.
4. Kongres Morski. Tradycyjne wybicie szklanek na zakończenie wydarzenia przez kpt. Mirosława Fortę, przewodniczącego rady pracowniczej PŻM
/fot.: ak /
Najważniejsza z nich to podpisanie listu intencyjnego przez konsorcjum firm branżowych, dotyczącego wybudowania nowych promów dla PŻB, m.in. przez stocznię Gryfia i Szczeciński Park Przemysłowy (SPP). Gotowość do realizacji zamówień potwierdził Andrzej Strzeboński, prezes SPP. Podmiotem zaangażowanym ze strony rządowej jest Polski Fundusz Rozwoju.
– Na tym rola rządu się kończy. Przygotowaliśmy pewne podwaliny, reszta w państwa rękach... w rękach biznesu – mówił do uczestników Kongresu minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. Determinację rządu w odbudowaniu przemysłu okrętowego podkreślała podczas swojego wystąpienia na Kongresie premier Beata Szydło.
Daje to nadzieje także firmom z łańcucha dostawców i kooperantów produkcji okrętowej, które będą mogły skorzystać z rozwiązań nowej ustawy stoczniowej, która wejdzie w życie wraz z początkiem przyszłego roku.
Obecny na Kongresie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk przyznał, że aby polskie porty były dobrze wykorzystane muszą być dokończone szlaki komunikacyjne prowadzące do nich – drogowe, kolejowe i rzeczne. Dla Szczecina oznacza to dokończenie budowy drogi ekspresowej S3, a dla Gdańska dokończenie autostrady A1 (obie trasy mają być przyłączone do planowanych autostrad po stronie czeskiej). O konieczności doprowadzenia Odry do IV klasy żeglowności mówił wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna, jak też podsekretarz stanu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Krzysztof Kozłowski, który jako priorytet nowego resortu wymienił również dbanie o korzystne warunki dla rozwoju polskich portów morskich.
Wydarzenie było także miejscem dyskusji o polityce promowej na Bałtyku. O tym, jak istotna jest współpraca mimo konkurencyjnej działalności, chociażby dotycząca informowania innych jednostek o opóźnieniach w portach, mówił prezes Unity Line Jarosław Kotarski. Jednocześnie uczestnicy potwierdzili konieczność wymiany bałtyckiej floty promowej.
Stąd też, w związku z nowymi wymaganiami przewoźników, konieczność dostosowania terminali promowych. Plan rozbudowy swoich nabrzeży zapowiedzieli przedstawiciele portów w Świnoujściu oraz w Trelleborg.
Wydarzenie podsumowywali organizatorzy. – Na skutki tego Kongresu przyjdzie nam poczekać. Nie wszystkie tematy zdążyliśmy poruszyć, ale to dobrze – będziemy mieli o czym mówić na przyszłorocznej edycji Kongresu – podsumował wydarzenie Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin - Świnoujście. – Przed nami rok spotkań i dyskusji na temat poruszanych kwestii – dodał Paweł Szynkaruk, dyrektor generalny PŻM.
Kongres Morski odbywał się od 8 czerwca. Prelekcje były pogrupowane w pięć bloków tematycznych: stocznie, żegluga i porty; bezpieczeństwo i współpraca międzynarodowa na morzu; rybołówstwo i akwakultura; prawo, finanse i ekologia oraz energetyka i górnictwo morskie. Obradowało ponad tysiąc osób z blisko trzystu firm i instytucji. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Kongres Morski, a inicjatorem PŻM i Północna Izba Gospodarcza.
ak
Wszystkich rekordów: