Informacje

Informacje 2018-04-27

Przemysł i nauka w Świecie Biznesu

Prof. Mirosława El Fray, dyrektor Instytutu Polimerów ZUT, prof. Marcin Hołub z Katedry Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych WE ZUT, Adrianna Kozera, project manager w Cargotec Poland oraz Zbigniew Nagay, współwłaściciel firmy Radex dyskutują w najnowszym wydaniu magazynu o relacjach  świata wiedzy i biznesu.

Zbigniew Nagay, Mirosława El Fray, Marcin Hołub i Adrianna Kozera w dyskusji redakcyjnej Świata Biznesu /fot.: mab / Zbigniew Nagay, Mirosława El Fray, Marcin Hołub i Adrianna Kozera w dyskusji redakcyjnej Świata Biznesu /fot.: mab /

Jak oceniacie państwo jakość absolwentów szkół wyższych, którzy trafiają na rynek pracy?

Adrianna Kozera: Proces wdrożenia inżynierów do pracy w Cargotec Polska, światowego producenta urządzeń transportowych i przeładunkowych jest naprawdę krótki. Kandydaci, którzy do nas trafiają są w stanie od razu podjąć zadania. Uważam, że absolwenci automatyki i robotyki Wydziału Elektrycznego ZUT są dobrze wykształceni.

Zbigniew Nagay: Radex jest producentem środków do mycia i dezynfekcji, stosowanych w przemyśle spożywczym. Zatrudniamy wielu chemików. Niestety, na rynku brakuje techników chemików. Zadania, które mogliby oni wykonywać, robią u nas inżynierowie. Czasami jednak wykształcenie kierunkowe pracownika nie jest tak ważne. W dziale handlowym Radexu zatrudniamy absolwentów różnych kierunków studiów, m.in.: chemii, ekonomii czy Wydziału Elektrycznego. Dużą rolę odgrywa bowiem ogólne przygotowanie absolwenta, czyli to, co dają mu studia. A to znaczy, że absolwent nawet jeśli czegoś nie wie, to powinien wiedzieć, gdzie tego szukać. Oceniam, że przygotowanie ogólne absolwentów jest na niezłym poziomie.

Mirosława El Fray: Studentów można podzielić na dwie grupy. Są tacy, którzy mają bardzo dobre umiejętności miękkie, czyli potrafią pracować w grupie, są bardzo komunikatywni i nie trzeba im powtarzać jednej rzeczy kilka razy. Ale są i tacy, którzy – mówiąc wprost – nie wykazują zbytniego zaangażowania w proces nauczania.

Marcin Hołub: Kiedy słyszymy, że przedsiębiorcy są zadowoleni z efektów naszej pracy, to jest to miód na nasze serce. Ale – jak już wspomniała pani profesor – nie wszystko zależy od nas. Wiele zależy od tego, jak świadomy jest młody człowiek, jaki ma stosunek do swoich obowiązków na uczelni, jak rozumie swoją misję i miejsce na uczelni.

A jak uczelnie podchodzą do potrzeb rynku?

Cała rozmowa do przeczytania w Świecie Biznesu nr 4-5/2018 (plik pdf)>>

Więcej na swiatbiznesu.com

SG

aktualizowano: 2018-07-12 07:42
Wszystkich rekordów:

Społeczność