Informacje

Informacje 2011-11-24

Technopark Pomerania łączy światy nauki i biznesu

Jak promować i komercjalizować wyniki badań? Jak prezentować swoją ofertę w rozmowach z przedsiębiorcami? M. in. tego uczyli się naukowcy, uczestnicy projektu Fames Artium Magistra.

www.spnt.pl

Fames Artium Magistra (FAM) - potrzeba matką wynalazku – to tytuł kończącego się właśnie projektu realizowanego w Technoparku Pomerania przez Szczeciński Park Naukowo-Technologiczny. Celem sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej projektu była promocja wybranych zespołów naukowych zachodniopomorskich uczelni ukierunkowana na środowisko biznesowe oraz pobudzenie świadomości i wiedzy naukowców o możliwościach wykorzystania technologii i wyników ich pracy naukowej na wolnym rynku.

W projekcie uczestniczyło osiem zespołów naukowych z głównych uczelni wyższych w regionie: Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Uniwersytetu Szczecińskiego, Akademii Morskiej oraz Politechniki Koszalińskiej. Uczestniczące w projekcie zespoły informatyczne i ich prace obejmują m.in. zastosowania informatyki w nawigacji, medycynie i ekonomii, przetwarzanie obrazu i dźwięku, a także automatykę, robotykę i wykorzystanie IT w energetyce. Do informatyków dołączył też zespół z Instytutu Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej, zajmujący się szeroko pojętym designem, kierunkiem ostatnio nie tylko modnym, ale też docenianym i coraz szerzej uznawanym nie tylko w sztuce, ale także w przemyśle i zastosowaniu w pracy z nowymi technologiami.

Transfer technologii - czemu to takie trudne?

Twórcy projektu FAM postanowili zagospodarować przestrzeń pomiędzy światami nauki i biznesu, tak, aby sprowokować je do wzajemnego zrozumienia i zbliżenia. W tym celu zespoły naukowe zostały objęte programem polegającym na wprowadzeniu ich w świat biznesu. Program rozpoczął się od przeprowadzenia audytów technologicznych zespołów, oceniających jakość prowadzonych prac badawczych. Naukowcy korzystali ze szkoleń z zakresu autoprezentacji i komunikacji z mediami, prowadzonych przez trenerów biznesu i dziennikarza. W ten sposób specjaliści, którzy zwykle pracują dla firm, pokazali naukowcom rolę, jaką odgrywa budowanie pozytywnego wizerunku w relacjach ze światem biznesu i mediami. Zaprezentowali też sposoby dotarcia do tych środowisk. Każdy z uczestników otrzymał także możliwość zaprezentowania swojego zespołu z jego ofertą naukową i edukacyjną w postaci filmów promocyjnych oraz folderów, które zostały przygotowane we współpracy z profesjonalnymi agencjami. Prezentacje można obejrzeć na stronie projektu.

Szczególnie ważne okazały się prace nad planami rozwoju dla jednostek naukowych. Są one przygotowywane przez zawodowych doradców biznesowych, którzy wskazują jak najlepiej rozwinąć dydaktykę w oparciu o kompetencje własnych pracowników oraz jak zaplanować działania związane z przyszłym transferem technologii. Kulminacją tych działań były pierwsze bezpośrednie spotkania naukowców z przedsiębiorcami działającymi w branży IT ze Szczecina i regionu, które umożliwiły nawiązanie pierwszych kontaktów biznesowych, a przede wszystkim sprawdzenie, czy udaje się wykorzystać w praktyce narzędzia i doświadczenia zdobyte podczas projektu. Takie rozmowy odbywać się będą do końca tego roku.

Cennym wsparciem dla zespołów okazało się także doradztwo prawne z zakresu własności intelektualnej. To właśnie bezpośrednia pomoc prawna zapewniona przez Technopark umożliwiła zespołowi pod kierownictwem prof. Zbigniewa Pietrzykowskiego i dr Piotra Borkowskiego z Akademii Morskiej, podpisanie umowy licencyjnej z władzami uczelni, a licencja jest z kolei niezbędna dla przygotowania komercyjnego wdrożenia wynalazku. Mowa o opracowanym przez zespół nawigacyjnym systemie wspomagania decyzji na statku morskim, którym to rozwiązaniem jest już zainteresowanych kilku potencjalnych inwestorów. Wypracowane m.in. dzięki projektowi FAM, rozwiązanie prawne umowy licencyjnej daje naukowcom możliwość skomercjalizowania wyników ich pracy naukowej, poprzez powołanie spółki oraz włączenie zewnętrznego inwestora w dalszy rozwój produktu.

Pozytywne efekty pracy szkoleniowej potwierdza samoocena uczestników projektu.  Ponad 80 proc. z przeszkolonych naukowców uznało, że dzięki zdobytej wiedzy wie lepiej, jak prezentować swoją ofertę biznesową, a ponad połowa z nich uznała konieczność promocji swoich osiągnięć w mediach.

- Najważniejszy wniosek wynikający z projektu jest taki, że na tym polu jest jeszcze wiele pracy. Na pewno bardzo ważne okazało się w ogóle zapoczątkowanie przez nas takich działań, które obejmują kwestię nie tylko promocji badań, ale szerzej: obudzenia świadomości – i to po obu stronach procesu komercjalizacji – że pomiędzy odmiennymi językami nauki i biznesu jest spora przepaść. Dlatego też do porozumienia – a co za tym idzie stworzenia warunków do współdziałania obu tych sfer – niezbędne jest wypracowanie przestrzeni wspólnej i korzystanie ze wspólnych narzędzi i kodów, czyli języka promocji oraz kreowania wizerunku – wyjaśnia Katarzyna Wiśniewska, koordynator projektu FAM w Technoparku.

Biznesowe inspiracje dla nauki

- Z perspektywy także tego projektu wynika jasno, że instytucje otoczenia biznesu, w szczególności takie jak rozwijający się Technopark Pomerania, są naturalnym miejscem, gdzie naukowcy mogą i powinni szukać biznesowych inspiracji dla swoich badań. Z jednej strony uzyskując tu rozeznanie, jakich rozwiązań technologicznych biznes potrzebuje, ale także mogąc rozwijać prowadzone już badania i uzupełniać je o właściwą promocję tych wypracowanych rozwiązań i wynalazków, które mają szansę na komercjalizację. Technopark daje właśnie takie możliwości, zarówno przez udział w projektach zapewniających szkolenia, promocję lub doradztwo, ale także dzięki bezpośredniemu nawiązaniu tu biznesowych i nieformalnych kontaktów z samymi przedsiębiorcami – zarówno firmami obecnymi w Technoparku, jak i skupionymi wokół, jak ma to miejsce w przypadku firm zrzeszonych w stowarzyszeniu Klaster ICT Pomorze Zachodnie – dodaje Katarzyna Wiśniewska.

Projekt Fames Artium Magistra, obok bezpośrednich korzyści dla jego uczestników, zakończył się przede wszystkim konstruktywnymi wnioskami na przyszłość. Działania promocyjne i praca ze środowiskiem naukowym w tym kierunku są potrzebne, a odpowiednie włączenie do projektu środowiska biznesowego jest kluczem do sukcesu. Wychodząc naprzeciw takiej potrzebie i ujawnionym podczas tego projektu nowym oczekiwaniom, Technopark Pomerania planuje projekty, a dzięki zdobytemu doświadczeniu i zidentyfikowanym potrzebom nowe działania będą mogły jeszcze lepiej realizować założenia i pomagać w budowaniu owocnej kooperacji nauki z przedsiębiorczością.

Więcej o pracach zespołów biorących udział w programie  Fames Artium Magistra przeczytacie Państwo w grudniu na portalu Szczecinbiznes.pl

Szczeciński Park Naukowo - Technologiczny Sp. z o.o.
www.spnt.pl
ul. Niemierzyńska 17a, 71-441 Szczecin, Polska
tel.: +48 91 85 22 911
fax: +48 91 433 60 53
biuro@spnt.pl

Projekt: Fames Artium Magistra - promocja potencjału wdrożeniowego w dziedzinie IT i wzornictwa przemysłowego jednostek rozwojowych zachodniopomorskich uczelni wyższych.

Człowiek - najlepsza inwestycja

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

aktualizowano: 2011-11-25 10:23
Wszystkich rekordów:

Społeczność