Informacje

Informacje 2011-08-11

Stocznia: jeden teren, dwie firmy

TF Silesia podpisało list intencyjny z kolejną firmą chcącą rozpocząć działalność w byłej stoczni. Okazuje się jednak, że obiecano jej tereny, wcześniej wydzierżawione firmie Kraftport.
Teren byłej Stoczni Szczecińskiej /fot. SG/ Teren byłej Stoczni Szczecińskiej /fot. SG/

Umowa z Kraftportem została podpisana na początku sierpnia. Firma wydzierżawiła od TF Silesia pochylnię Wulkan, malarnię, nabrzeża: Wulkan i Drzetowskie, a także budynek hali do gięcia i cięcia elementów stalowych i budynek biurowy, po dawnej przychodni. Nowy dzierżawca ma prowadzić działalność z zakresu remontów i budowy jednostek pływających. Prace stoczniowe mają ruszyć w marcu przyszłego roku. Do tego czasu trwać będzie konserwacja i przygotowywanie maszyn do produkcji. Firma planuje zatrudnić około tysiąca pracowników, m.in. spawaczy, monterów, suwnicowych i elektryków.

Kilka dni później Silesia ogłosiła podpisanie listu intencyjnego z kolejnym podmiotem – Konsorcjum PN System, które startuje w przetargu na uczestniczenie w realizacji jednej z największych planowanych inwestycji budowlanych w zachodniej Europie. Chodzi o  tunel drogowo – kolejowy  Femern Sund Boelt,  który w 2017 r. połączy Niemcy i Danię.

Konsorcjum PN System powstało z połączenia biura projektowo - handlowego MARCON, należącego do Jerzego Piskorza – Nałęckiego, byłego konstruktora statków w Stoczni Szczecińskiej oraz biura projektowego konstrukcji technologicznych CAD Projekt i działającego w zakresie budownictwa inżynieryjnego przedsiębiorstwa INTOP Szczecin.

Na mocy listu intencyjnego TFS i PN System podejmą wspólne działania mające na celu utworzenie i zorganizowanie na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej zakładu produkującego wielkogabarytowe elementy stalowe przyszłego tunelu. Projekt inwestycyjny, zaplanowany na lata 2012 – 2017, zakłada udostępnienie Konsorcjum  PN System części infrastruktury stoczniowej.

Okazało się jednak, że ta właśnie część infrastruktury, w dużej części obejmuje tereny wydzierżawione wcześniej Kraftportowi. Chodzi m.in. pochylnię Wulkan, która ma być istotnym elementem w działalności obu przedsiębiorstw. 

- Nie możemy sobie pozwolić na blokowanie potencjału terenów byłej Stoczni Szczecińskiej dla nowych inwestycji, dlatego postanowiliśmy poszukać rozwiązania, które pozwoliłoby na równoległe działanie dwóch podmiotów – tłumaczy Adrian Słojewski, rzecznik TF Silesia. - Umowa dzierżawy z Kraftport zawiera zapis dotyczący tego, że w przypadku jeśli PN System uzyska zamówienie na produkcję elementów tunelu, Kraftport będzie zobowiązany do tego, by ustalić warunki funkcjonowania z konsorcjum w ramach jednej infrastruktury stoczniowej.
 
Przedstawiciel TF Silesia zapewnia, że jeżeli PN System wygra przetarg na budowę elementów tunelu, część dzierżawionej obecnie przez Kraftport infrastruktury stoczniowej zostanie gruntownie przebudowana, tak by umożliwić pracę dwóch różnych podmiotów. 

- Z punktu widzenia restrukturyzacji terenów byłej Stoczni Szczecińskiej działalność PN System może mieć charakter priorytetowy i wszelkie pozostałe aktywności na terenach postoczniowych zostaną temu podporządkowane, o ile zajdzie taka potrzeba – mówi Słojewski.

KZ

aktualizowano: 2011-08-17 09:34
Wszystkich rekordów:

Społeczność