Informacje

Informacje 2011-05-18

Lider morskich ubezpieczeń

Rozmowa z Marią Radwańską, dyrektor Przedstawicielstwa Morskiego Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji WARTA S.A w Szczecinie.
Maria Radwańska Maria Radwańska

www.warta.pl

W ubiegłym roku TUiR WARTA obchodziła jubileusz 90-lecia. Od kiedy WARTA działa na rynku ubezpieczeń morskich?

WARTA zajmuje się ubezpieczeniami morskimi od zarania swoich dziejów. Sztandarowym przykładem było zaangażowanie się WARTY w reasekurację słynnego transatlantyku m/s „BATORY”, zwodowanego w 1935 r. Spektakularnym zadaniem było zapewnienie pełnej ochrony ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej dla transportu skarbów wawelskich z Kanady do Krakowa na pokładzie statku m/s „Krynica”, których wartość w 1961 r. szacowano na 100 mln dolarów. Wejście Polski do Unii Europejskiej pozwoliło WARCIE zwiększyć udział w ubezpieczeniach flot zagranicznych armatorów. Od samego początku istnienia otwartość na współpracę z rynkiem międzynarodowym umożliwiła WARCIE  zbieranie cennych doświadczeń i sukcesywne umacnianie pozycji lidera w ubezpieczeniach morskich na polskim rynku.
W listopadzie ubiegłego roku naszą silną pozycję potwierdził wysoki rating A- przyznany przez renomowaną agencję Standard and Poor's. To dowód na to, że WARTA dysponuje wysokim poziomem kapitałów własnych, utrzymuje wysokie standardy bezpieczeństwa oraz jest wiodącym podmiotem na rynku ubezpieczeniowym w Polsce. Rating jest wysoko ceniony m. in. przez zagranicznych armatorów, z którymi współpracujemy.

Kto jeszcze, oprócz armatorów korzysta z ubezpieczeń morskich WARTY?

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów zarówno krajowych, jak i zagranicznych, WARTA oferuje pełen pakiet ubezpieczeń morskich poczynając od właścicieli jachtów, a na wielkich firmach żeglugowych i stoczniach kończąc.
Jeśli chodzi o armatorów, to zaciągnięcie przez nich pożyczek pod zastaw statków, pociąga za sobą konieczność zabezpieczenia takich „interesów” przez banki i zawarcia ubezpieczenia na wypadek utraty bądź uszkodzenia statku.
Należy również dodać, że WARTA  tradycyjnie już ubezpiecza uczestników spotkania branży morskiej Herring Meeting.

Co obejmują ubezpieczenia morskie oferowane przez WARTĘ?

Nasze doświadczenia pokazują, że skala zagrożeń, na jakie narażony jest statek wymaga kompleksowego systemu rozłożenia tego ryzyka. Wynika to nie tylko z nieprzyjaznych warunków geofizycznych, ale także z bardzo różnych reżimów i systemów prawnych oraz wymogów konwencji międzynarodowych. Potrzebna jest w takim przypadku pełna ochrona ubezpieczeniowa dostosowana do indywidualnych wymagań i oczekiwań klientów morskich. Działamy więc w oparciu o ubezpieczenia skrojone „na miarę” (tailor-made), które nie dają się wpisać w powszechne na rynku ubezpieczeń gospodarczych „ogólne warunki ubezpieczeń” i tabele taryfikacji składek poszczególnych ubezpieczycieli. Przy konstrukcji takich indywidualnych warunków wykorzystywane są najczęściej angielskie klauzule ubezpieczeniowe IUA (Międzynarodowego Zrzeszenia Ubezpieczycieli), które stały się standardem na morskim rynku żeglugowym.
Aby zrozumieć istotę ubezpieczeń morskich należy uzmysłowić sobie, że żegluga niesie ze sobą ogromne ryzyko powstania szkód nie tylko na statku, ale przede wszystkim zagrożenie dla pozostałych uczestników obrotu morskiego i środowiska naturalnego. Przykładem może być katastrofa tankowca Exxon Valdez, który w 1989 r. wszedł na mieliznę i zanieczyścił ciężkim olejem 2,4 tys. mil wybrzeży Alaski, a która kosztowała firmę Exxon ponad 5 mld dolarów. Koszty ubiegłorocznej eksplozji platformy wiertniczej Deepwater Horizon w Zatoce Meksykańskiej szacowane są na 19 mld dolarów.

Jakie są perspektywy rozwoju ubezpieczeń morskich?

- Perspektywy są dobre i wynikają nie tylko z faktu gwałtownego wzrostu nowego tonażu i świadomości ubezpieczeniowej, ale również z uwagi na wejście w życie nowych regulacji UE w formie tzw. III Pakietu Bezpieczeństwa Morskiego. Obliguje on państwa członkowskie do wprowadzenia do prawa krajowego obowiązkowego ubezpieczenia OC Armatora dla statków o tonażu powyżej 300GT, pływających w celach komercyjnych pod banderą UE oraz wymogu ubezpieczenia dla wszystkich statków znajdujących się na wodach terytorialnych UE do wysokości limitów odpowiedzialności określonych przez znowelizowaną  Konwencję Londyńską i Ateńską.

Dziękuję za rozmowę.


Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji WARTA S.A.
ul. Dworcowa 1A
70-952 SZCZECIN
tel. (91) 425-76-49
fax (91) 425-76-06
www.warta.pl
e-mail: szczecin.marine@warta.pl

 artykuł promocyjny

aktualizowano: 2011-06-20 14:58
Wszystkich rekordów:

Społeczność