Informacje

Informacje 2009-04-29

Dla następców Naszej Klasy

Masz pomysł na e-usługę? Możesz dostać na jego realizację nawet milion złotych z Unii Europejskiej! Taką możliwość daje Działanie 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Damian Dec z firmy Atfin prowadzi szkolenie zorganizowane przez RCIiTT Damian Dec z firmy Atfin prowadzi szkolenie zorganizowane przez RCIiTT

www.innowacje.zut.edu.pl

22 kwietnia Regionalne Centrum Innowacji i Transferu Technologii Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (RCIiTT) zorganizowało bezpłatne szkolenie dla przedsiębiorców na ten temat. Pojawiło się na nim prawie 40 osób. Był wśród nich wynalazca urządzenia o nazwie slide-pad, które może odesłać do lamusa komputerową myszkę i touchpad oraz osoby mające pomysł na biznes związany z internetem - m. in. twórca systemu do nauki jazdy samochodem na symulatorze i osoby pracujące w branży reklamowej. Szkolenie prowadził Damian Dec z firmy Atfin, na co dzień zajmujący się m. in. opracowywaniem wniosków w ramach Działania 8.1. Uczestnicy mogli więc poznać praktyczne wskazówki dotyczące ubiegania się o unijne pieniądze.

Dla nowych i małych

Celem Działania 8.1. jest stymulowanie rozwoju rynku usług świadczonych w formie elektronicznej (e-usług) poprzez wsparcie mikro- i małych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą nie dłużej niż rok licząc od dnia wpisu przedsiębiorcy do Krajowego Rejestru Sądowego albo ewidencji działalności gospodarczej. Jednak w praktyce ponad połowa wnioskodawców to przedsiębiorcy, którzy działają dłużej, ale zakładają nowe spółki na potrzeby projektów.

- Ma to nawet pewne plusy. Np. znika problem konieczności prowadzenia odrębnej księgowości na potrzeby projektu - uważa Damian Dec.

Wartość wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach projektu zgłaszanego do dofinansowania w Działaniu 8.1. nie może być niższa niż 20 tys. zł i nie może przekroczyć 1 mln zł. Dofinansowanie może pokryć do 85 proc. wydatków kwalifikowanych. W ramach ogłoszonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości konkursu, w skali kraju rozdysponowana zostanie kwota ok. 140 mln złotych.

Czy oferuję e-usługę?

Według definicji dofinansowanie mogą uzyskać projekty polegające na świadczeniu e-usług lub lub tworzeniu produktów cyfrowych koniecznych do świadczenia e-usług. Ponadto podczas transakcji w ramach stworzonej e-usługi jej strony nie powinny mieć ze sobą bezpośredniego kontaktu.

Nie jest więc e-usługą w rozumieniu założeń Działania 8.1 sklep internetowy sprzedający „zwykłe” towary czy usługi. Dofinansowania nie dostanie więc np. właściciel księgarni, który chce uruchomić sprzedaż przez internet lub przez właściciela hotelu, który chce stworzyć internetowy system rezerwacji pokoi. W pierwszym przypadku przedsiębiorca sprzedaje bowiem książki, a w drugim usługi hotelowe. A nie są to e-usługi, czy produkty.

- Z e-usługą będziemy mieć do czynienia wtedy, gdy będzie ona świadczona w formie elektronicznej, a z produktem, gdy będzie on miał formę cyfrową - wyjaśnia Damian Dec i zaznacza, że we wniosku trzeba będzie udowodnić, że wartość dodana ze strony wnioskodawcy jest duża. Wzorcowym przykładem e-usługi jest serwis Nasza Klasa. Z powodzeniem kwalifikują się do tej grupy serwisy transakcyjne i aukcyjne.

Wśród projektów, które otrzymały dofinansowanie w poprzednich edycjach konkursu jest np. serwis internetowy umożliwiający ograniczanie kosztów usług telekomunikacyjnych. Po wprowadzeniu do niego czasu rozmów, porównuje on taryfy wszystkich operatorów. Uznanie urzędników oceniających projekty zdobył też portal, który kojarzy konsultantów biznesowych.

Uczestnicy szkolenia organizowanego przez RCIiTT zapoznali się z projektem uruchomienia Portalu Badań Internetowych (PBI) na stronie www.badaniaonline.com.pl, o wartości 712 tys. zł. Co ciekawe, większość kwoty dofinansowania przeznaczona zostanie na promocję projektu.

PBI to narzędzie pozwalające na realizację badań marketingowych typu CAWI (kwestionariusz internetowy) na grupie respondentów zarejestrowanych w bazie PBI. Badania będą realizowane w formie ankiety internetowej, tworzonej bezpośrednio przez klienta (użytkownika) z panelu użytkownika na stronie PBI. Portal ma służyć np. szefom działów marketingu średnich i małych firm, których nie stać na zlecanie kosztownych badań ankietowych wyspecjalizowanym firmom. Zamiast tego będą mogli sami zaprojektować badanie i sprawić, że trafi ono do respondentów zarejestrowanych w bazie PBI. Klient otrzymuje drogą elektroniczną wyniki badań w formie zarówno „przetworzonej” w postaci raportów z podstawowymi wyliczeniami (średnie, mediany, rankingi) oraz „nieprzetworzonej”, w postaci tabeli zawierającej wyniki wszystkich wypełnionych ankiet. Twórcy PBI chcą pozyskać w pierwszym etapie 10 tys. respondentów wynagradzając ich  czas poświęcony na wypełnianie ankiet drobnymi upominkami.

Wyróżnić się wśród konkurencji

W tym roku przewidziano dwie rundy aplikacyjne w ramach działania 8.1: o środki będzie można ubiegać się w czerwcu i we wrześniu. Duże pieniądze do wzięcia i jedynie 15-proc. wkład własny sprawiają, że działanie 8.1 cieszy się coraz większą popularnością. Warto więc pilnować terminów podawanych przez PARP i ZARR i składać wnioski jak najwcześniej.

- Wyniki najbliższego, trzeciego naboru wniosków zostaną ogłoszone w ciągu 120 dni od zamknięcia konkursu. Konkurs zostanie zamknięty, gdy wyczerpie się 130 proc. alokacji środków. Czyli pewnie już pierwszego dnia składania zgłoszeń - ocenia Damian Dec. Wyników można spodziewać się więc w  okolicach października.

Takiej popularności nie miała pierwsza edycja konkursu, która odbyła się we wrześniu ubiegłego roku (druga miała miejsce w marcu tego roku). Ocenę pomyślnie przeszło tylko kilka wniosków z Pomorza Zachodniego.

- Po pierwszym konkursie było bardzo mało projektów z województwa zachodniopomorskiego, szczególnie w stosunku do jego potencjału - liczby firm, studentów, wydziałów informatycznych - wspomina Damian Dec.

Zainteresowanie szkoleniem zorganizowanym w szczecińskim hotelu Novotel przez RCIiTT pokazuje, że w tej chwili zainteresowanie działaniem 8.1 jest o wiele większe. Ale osoby prywatne i firmy mające pomysł na e-usługę nie powinny się zniechęcać.

- Najważniejsze żeby się nie martwić tym, że nie wymyśliliśmy czegoś, co zrewolucjonizuje świat. Np. drugiej Naszej Klasy. Zamiast tego patrzmy jak działa nasza konkurencja. Musimy się wśród niej wyróżnić - radzi Damian Dec.

 

materiał promocyjny

 















aktualizowano: 2009-06-21 21:49
Wszystkich rekordów:

Społeczność