Informacje
Dwa nowe promy i dokończenie S3 - są perspektywy dla branży morskiej
Obie deklaracje padły na zakończonym 10 czerwca 4. Kongresie Morskim.
4. Kongres Morski podsumowuje Dariusz Więcaszek, prezes PIG i Fundacji Kongres Morski
/fot.: ak /
4. Kongres Morski. Tradycyjne wybicie szklanek na zakończenie wydarzenia przez kpt. Mirosława Fortę, przewodniczącego rady pracowniczej PŻM
/fot.: ak /
Najważniejsza z nich to podpisanie listu intencyjnego przez konsorcjum firm branżowych, dotyczącego wybudowania nowych promów dla PŻB, m.in. przez stocznię Gryfia i Szczeciński Park Przemysłowy (SPP). Gotowość do realizacji zamówień potwierdził Andrzej Strzeboński, prezes SPP. Podmiotem zaangażowanym ze strony rządowej jest Polski Fundusz Rozwoju.
– Na tym rola rządu się kończy. Przygotowaliśmy pewne podwaliny, reszta w państwa rękach... w rękach biznesu – mówił do uczestników Kongresu minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. Determinację rządu w odbudowaniu przemysłu okrętowego podkreślała podczas swojego wystąpienia na Kongresie premier Beata Szydło.
Daje to nadzieje także firmom z łańcucha dostawców i kooperantów produkcji okrętowej, które będą mogły skorzystać z rozwiązań nowej ustawy stoczniowej, która wejdzie w życie wraz z początkiem przyszłego roku.
Obecny na Kongresie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk przyznał, że aby polskie porty były dobrze wykorzystane muszą być dokończone szlaki komunikacyjne prowadzące do nich – drogowe, kolejowe i rzeczne. Dla Szczecina oznacza to dokończenie budowy drogi ekspresowej S3, a dla Gdańska dokończenie autostrady A1 (obie trasy mają być przyłączone do planowanych autostrad po stronie czeskiej). O konieczności doprowadzenia Odry do IV klasy żeglowności mówił wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna, jak też podsekretarz stanu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Krzysztof Kozłowski, który jako priorytet nowego resortu wymienił również dbanie o korzystne warunki dla rozwoju polskich portów morskich.
Wydarzenie było także miejscem dyskusji o polityce promowej na Bałtyku. O tym, jak istotna jest współpraca mimo konkurencyjnej działalności, chociażby dotycząca informowania innych jednostek o opóźnieniach w portach, mówił prezes Unity Line Jarosław Kotarski. Jednocześnie uczestnicy potwierdzili konieczność wymiany bałtyckiej floty promowej.
Stąd też, w związku z nowymi wymaganiami przewoźników, konieczność dostosowania terminali promowych. Plan rozbudowy swoich nabrzeży zapowiedzieli przedstawiciele portów w Świnoujściu oraz w Trelleborg.
Wydarzenie podsumowywali organizatorzy. – Na skutki tego Kongresu przyjdzie nam poczekać. Nie wszystkie tematy zdążyliśmy poruszyć, ale to dobrze – będziemy mieli o czym mówić na przyszłorocznej edycji Kongresu – podsumował wydarzenie Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin - Świnoujście. – Przed nami rok spotkań i dyskusji na temat poruszanych kwestii – dodał Paweł Szynkaruk, dyrektor generalny PŻM.
Kongres Morski odbywał się od 8 czerwca. Prelekcje były pogrupowane w pięć bloków tematycznych: stocznie, żegluga i porty; bezpieczeństwo i współpraca międzynarodowa na morzu; rybołówstwo i akwakultura; prawo, finanse i ekologia oraz energetyka i górnictwo morskie. Obradowało ponad tysiąc osób z blisko trzystu firm i instytucji. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Kongres Morski, a inicjatorem PŻM i Północna Izba Gospodarcza.
ak
Wszystkich rekordów:

