Informacje
Transport rzeczny się opłaca
Przez dwa dni w Szczecinie obradowała Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Inland Shipping 2013”. Uczestnicy dyskutowali między innymi na temat miejsca żeglugi śródlądowej w systemie transportowym i omawiali szczegółowe uwarunkowania funkcjonowania tego rodzaju transportu.
Organizatorem konferencji była Akademia Morska w Szczecinie we współpracy z Urzędem Marszałkowskim. - To zaszczyt, że kolejna edycja Inland Shipping odbywa się tu w Szczecinie, w siedzibie Akademii Morskiej, przy Wałach Chrobrego - mówił Rektor Akademii Morskiej JM prof. Stanisław Gucma. - Nie można wyobrazić sobie bardziej odpowiedniego miejsca na dyskusję o żegludze śródlądowej
Tegoroczna konferencja poświęcona była promocji idei zrównoważonego rozwoju transportu wodnego śródlądowego. Uczestnicy obrad przedyskutowali między innymi koncepcje utworzenia Centrum zharmonizowanego systemu informacji rzecznej RIS na dolnym odcinku Odry oraz Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC-ROUTE65). W konferencji podzielonej na pięć tematycznych sesji udział wzięli między innymi wybitni profesorowie i naukowcy, a także przedstawicieli portów i instytucji żeglugi śródlądowej z kraju i zagranicy.
Uczestnicy zgodnie podkreślali, że rozwój żeglugi śródlądowej wymaga znacznych inwestycji, a jednocześnie jest on szansą dla portów i turystyki. Dodatkowo, transport rzekami jest bardziej ekologiczny i ekonomiczny niż innymi środkami, a barka zużywa dwudziestokrotnie mniej paliwa niż na przykład tiry. Przedsiębiorcy z tej branży narzekali jednak na braki remontów dróg wodnych. Rozwiązaniem może być projekt Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Europę północna z południową i obejmujący między innymi Odrę oraz porty w Szczecinie i Świnoujściu.
KZ