Informacje

Informacje 2013-03-28

Remontówki coraz bliżej połączenia

Integracja Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” i Morskiej Stoczni Remontowej  w Świnoujściu to podstawowy warunek stworzenia im szans rozwojowych w dłuższej perspektywie – uznały rady nadzorcze obu spółek podczas swych ostatnich posiedzeń.

Stocznia Remontowa Gryfia /fot.: www.gryfia.com.pl / Stocznia Remontowa Gryfia /fot.: www.gryfia.com.pl /

22 marca w Szczecinie i 27 marca w Świnoujściu odbyły się posiedzenia rad nadzorczych  Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A. i Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu. Zarządy obu spółek przedstawiły radom nadzorczym informację o stanie zaawansowania prac przygotowawczych do integracji stoczni remontowych Pomorza Zachodniego. Omówione zostały przyczyny, dla których proces połączenia dwóch spółek powinien zostać przeprowadzony, oczekiwane efekty integracji oraz wyniki prac zespołów roboczych, utworzonych przez pracowników obu stoczni remontowych Pomorza Zachodniego. Przedstawione zostały trzy możliwe warianty połączenia spółek.

Rady nadzorcze obu stoczni podjęły kierunkowe decyzje o kontynuowaniu analiz dotyczących  integracji SSR „Gryfia” S.A. i MSR  S.A. w Świnoujściu. Jak zapowiada zarząd, będę one realizowane we współpracy z przedstawicielami załóg pracujących w zespołach i konsultowane ze związkami zawodowymi działającymi w obu stoczniach, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami informację przedstawionym radom nadzorczym przekazano również związkowcom SSR „Gryfia” S.A. i MSR S.A. w Świnoujściu.

Z przeprowadzonych na zlecenie Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego MARS analiz wynika, że połączenie stoczni warunkuje  kontynuację działalności operacyjnej obu podmiotów.  Niski poziom handlu, obniżenie stawek za fracht a w konsekwencji pogorszenie kondycji finansowej armatorów spowodowało ograniczenie wydatków ponoszonych na naprawy i utrzymanie floty do niezbędnego minimum. Na możliwości pozyskania nowych kontraktów coraz silniejszy wpływ ma rosnąca konkurencja stoczni z Krajów Bałtyckich i Rosji , posiadających doki odpowiednie do obsługi dużych statków i oferujących niższe ceny przy podobnym poziomie jakości świadczonych usług.

Za integracją spółek stoczniowych Pomorza Zachodniego ma też przemawiać ich bieżąca kondycja. Jak wynika z analiz zarządu, systematyczny spadek przychodów z działalności operacyjnej przy wysokim poziomie kosztów stałych powodował pogłębiające się straty w działalności operacyjnej SSR „Gryfia” S.A. Majątek produkcyjny szczecińskiej spółki (w  tym 17 000 tonowy dok pływający) nie był w pełni wykorzystywany. Na kondycję finansową „Gryfii” wpływ miała wysoka strata podatkowa z lat ubiegłych oraz spadek przychodów ze sprzedaży w 2012 r.

Bieżącą kondycję MSR S.A. w Świnoujściu determinowały małe doki, ograniczające możliwości wzrostu działalności rozwojowej, brak zdolności kredytowej umożliwiającej zakup większego, spełniającego oczekiwania kontrahentów doku oraz wysokie obciążenia (w tym podatkowe), związane z aktywami nie wykorzystywanymi w działalności produkcyjnej. Wysoka wrażliwość na ryzyko związane z realizacją bardzo dużych kontraktów offshore sprawiały, iż jeden nierentowny kontrakt lub niewypłacalny kontrahent mogły zagrozić kondycji finansowej świnoujskiej stoczni. Spór z jednym z kontrahentów sprawił, że - pomimo wzrostu przychodów - w 2012 r. spółka odnotowała stratę na poziomie operacyjnym oraz na poziomie zysku netto.

Jak informuje Rafał Jesswein z Funduszu Inwestycyjnego Mars, przeprowadzone analizy dowodzą, iż połączone stocznie „Gryfia” i MSR S.A. mogą stać się silnym średnim graczem na rynku remontów w Europie. Efektem połączenia spółek będzie zwiększenie sprzedaży, zakresu oferowanych usług i wielkości realizowanych kontraktów dzięki  zaprzestaniu walki konkurencyjnej między spółkami w pozyskiwaniu kontraktów, w tym eliminacja walki cenowej, połączeniu bazy współpracujących ze stoczniami klientów, aktywizacji wspólnej sprzedaży (bezpośrednia obecność handlowców na rynku), zwiększeniu wykorzystania mocy produkcyjnych poprzez możliwość oferowania miejsca realizacji prac w zależności od dostępności aktywów, rozwojowi segmentu usług offshore, poprzez wykorzystanie doświadczenia i kontaktów MSR i potencjału SSR czy możliwości realizacji i obsługi większych i bardziej kompleksowych kontraktów, dzięki ustabilizowaniu kondycji finansowej.

 

Tematy: Szczecin (597) | stocznia (33) |
aktualizowano: 2013-04-08 09:30
Wszystkich rekordów:

Społeczność