Informacje

Informacje 2015-04-15

Pięć milionów pasażerów

Tę liczbę przekroczy w jubileuszowym roku Unity Line. Przewoźnik należący do Polskiej Żeglugi Morskiej szykuje się do 20. urodzin.

Prom Scania w drodze do Świnoujścia /fot.: mab / Prom Scania w drodze do Świnoujścia /fot.: mab /
Kapitan Grzegorz Bordych na mostku Polonii  /fot.: mab /
Kapitan Grzegorz Bordych na mostku Polonii
/fot.: mab /
Polonia przy terminalu promowym w Ystad  /fot.: mab /
Polonia przy terminalu promowym w Ystad
/fot.: mab /

30 maja przy Wałach Chrobrego zacumuje prom Wolin. Odbędą się na nim huczne przyjęcie urodzinowe. Jednostka zostanie też udostępniona do zwiedzania szczecinianom.

Założona w 1994 firma promowa zaczęła świadczyć usługi dla pasażerów w roku 1995 (stąd tegoroczne obchody dwudziestolecia). 1 czerwca w dziewiczy rejs w barwach Unity Line do Ystad wypłynęła wówczas ze Świnoujścia Polonia. Na początku przewoźnik należał do PŻM i innego szczecińskiego armatora - Euroafriki. 10 lat temu PŻM odkupił udziały od Euroafriki, ale współpraca trwa nadal. Trzy z siedmiu promów z logo Unity Line na burtach należą do jej byłego współwłaściciela.

Na początku Unity Line miała trzy statki - pasażerską Polonię i kolejowe Mikołaja Kopernika i Jana Śniadeckiego. W 2005 do floty dołączył Gryf, a następnie Galileusz, Wolin i Skania. W 2008 roku, gdy rozszalał się światowy kryzys finansowy, inwestycje w nowe jednostki zostały zawieszone.

Plany dotyczące zakupu nowych promów (mówiło się o dwóch, które miałyby powstać w stoczniach trójmiejskich) zostały wstrzymane w związku z zamieszaniem wokół prywatyzacji drugiego polskiego przewoźnika promowego - Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Właściciel PŻM jest bowiem zainteresowany kupnem PŻB, ale nie wiadomo, czy zgodzi się na to Ministerstwo Skarbu, które do kolejnego etapu prywatyzacji dopuściło firmy zagraniczne: DFDS, Finnlines Oyj i TT-Line.

Unity Line ma 65-proc. udział w rynku przewozów ładunków towarowych i 29 proc. w przewozie pasażerów ze Świnoujścia do Szwecji.

- Możemy codziennie przewieźć  1150 samochodów ciężarowych i 3200 pasażerów, na których czeka 700 kabin i 1900 łóżek. Prawdopodobnie w sierpniu tego roku będziemy gościć na pokładzie naszego promu pięciomilionowego pasażera - wylicza Jarosław Kotarski, prezes Unity Line. Kierowana przez niego firma zatrudnia prawie 600 osób (do tego doliczyć należy załogi promów należących do Euroafriki).

Biznes na linii Świnoujście-Ystad wygląda perspektywicznie.

- Notujemy co roku wzrost przewozów o 5-10 proc. Przyczyną wzrostu jest rozwój infrastruktury drogowej - ocenia Jarosław Kotarski.

Humorów zarządzającym spółką nie zepsuło wprowadzenie dyrektywy, zgodnie z którą jednostki pływające po Bałtyku muszą stosować droższe paliwo o mniejszej zawartości siarki. Przejście na droższe paliwo zbiegło się ze spadkiem cen ropy na świecie. Wzrósł jednak dodatek ekologiczny płacony przez pasażerów.

mab

Tematy: Świnoujście (64) | turystyka (56) | transport (36) | gospodarka morska (35) | Unity Line (16) | Jarosław Kotarski (6) | EuroAfrica (3) |
aktualizowano: 2015-04-23 10:26
Wszystkich rekordów:

Społeczność