Informacje
OT Logistics kupiła udziały w porcie w Rijece
Największy operator portowy w Polsce stanie się drugim co do wielkości – po Państwie Chorwackim – udziałowcem w spółce zarządzającej największym portem morskim w Chorwacji.
OT Logistics zainwestował 61,2 mln zł. Za tą kwotę spółka zakupiła 2,8 mln z 7,5 mln akcji nowej emisji spółki Luka Rijeka d.d., zarządzającej największym portem morskim w Chorwacji. Skarb Państwa Chorwackiego (pośrednio i bezpośrednio) posiadać będzie 38 proc. akcji spółki, a OT Logistics– 21 proc. Blisko 31 proc. akcji znajdować się będzie w posiadaniu kilku funduszy emerytalnych międzynarodowych grup finansowych – wynika z komunikatu Luka Rijeka d.d.
Polska spółka – jak poinformował Siniša Hajdaš Dončić, Minister ds. Morskich, Transportu i Infrastruktury – traktowana jest jako inwestor strategiczny. OT Logistics zamierza również podjąć rozmowy na temat ścisłej współpracy zarówno na poziomie inwestycyjnym, jak i operacyjnym.
– Nabycie udziałów w porcie w Rijece stanowi istotny element budowy przez OT Logistics transportowego korytarza północ-południe. Natomiast z punktu widzenia naszych chorwackich partnerów, istotną wartość z pewnością stanowi pozyskanie inwestora branżowego. Możemy wnieść do spółki ważny know-how. Ponadto już dziś wiemy, że korzystanie z usług portu będzie atrakcyjną alternatywą dla naszych aktualnych klientów – mówi Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics S.A.
Port w Rijece, ze względu na swoje strategiczne usytuowanie, rozbudowę Kanału Sueskiego, a także potencjał do znaczącego wzrostu, daje możliwości ekspansji geograficznej klientom zainteresowanym obrotem towarowym pomiędzy Europą a krajami basenu morza Śródziemnego i Oceanu Indyjskiego.
Luka Rijeka d.d. jest operatorem największego portu w Chorwacji, notowanym na giełdzie w Zagrzebiu. Podstawowym przedmiotem działalności spółki są usługi portowe, w tym usługi załadunku, rozładunku, magazynowania i transportu ładunków masowych, drobnicowych, drewna, zbóż, a także zwierząt i owoców. Obecne zdolności przeładunkowe portu to ponad 8 mln ton (5 mln ton towarów masowych i 3,2 mln ton towarów drobnicowych).
Ponadto Luka Rijeka posiada 49 proc. udział w terminalu kontenerowym o zdolnościach przeładunkowych na poziomie 600 tys. TEU. Potencjał portu w 2014 roku był wykorzystany poniżej 25 proc., a spółka odnotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 167,4 mln kun (ok. 93,2 mln zł wg średniego kursu NBP z dnia 31.12.2014 r.). Podstawowym celem nowej emisji są inwestycje umożliwiające pełne wykorzystanie drzemiącego potencjału. Wartość emisji to 300 mln kun (ok. 163,7 mln zł wg średniego kursu NBP z dnia 29.07.2015 r.).
AK
Wszystkich rekordów: