Informacje
Innowacyjny prom dla duńskiego armatora
Zwodowana w Szczecińskimi Parku Przemysłowym jednostka będzie napędzana elektrycznie. Liderami szczecińskiej części projektu dla duńskiej stoczni Søby Værft A/S były firmy Spawrem oraz Ridson.
Wodowanie odbyło się w piątek 29 września na pochylni Wulkan.
Jeszcze w piątek prom miał być odholowany do Danii, gdzie zostanie w pełni wyposażony. Ma być gotowy w marcu przyszłego roku. Prace w Szczecinie trwały od września ubiegłego roku.
Prom to jednostka o długości 59 m do przewozu pasażerów i samochodów. Będzie pływał jako połączenie komunalne duńskiej gminy Ærø (na wyspie w cieśninie Mały Bełt).
Powstaje w ramach eksperymentalnego projektu E-ferry, współfinansowanego przez Komisję Europejską.
- To będzie jednostka ekologiczna, która nie korzysta z innych paliw. Będzie napędzana wyłącznie na baterię elektryczną – mówi Marcin Chrabąszcz, dyrektor i właściciel szczecińskiej firmy Ridson. Tłumaczy, że w Szczecinie powstała dokumentacja wykonawcza jednostki, kadłub statku oraz elementy wyposażenia. Zamontowali też części wyposażenia dostarczone przez armatora.
- Pierwszy raz budowaliśmy prom elektryczny. To innowacyjny projekt na skalę Europy. – mówi Robert Dudziński, dyrektor i właściciel firmy Spawrem.
Wodowanie promu odbyło się w piątek 29 września
Spawrem i Ridson współpracują we wszystkich kontraktach. Ridson zajmuje się częścią projektową, a Spawrem techniczną. Specjalizują się w remontach i budowie konstrukcji stalowych.
Jak mówi Robert Dudziński najczęściej realizują zlecenia niemieckich i skandynawskich armatorów. Pracowali m. in. przy budowie statków badawczych dla Norwegów. Byli też podwykonawcami konstrukcji nowej siedziby UE w Brukseli. Prowadzą także serwis statków włoskiego armatora. Ich następne zadanie to budowa promu hybrydowego dla kolejnej duńskiej gminy.
Firma Ridson zatrudnia 30 osób. Spawrem to ponad 150 pracowników.
Pracownicy z firm, które budowały prom podczas wodowania jednostki
Andrzej Strzeboński, prezes zarządu Szczecińskiego Parku Przemysłowego podkreśla: - To już 80. wodowanie u nas od 1,5 roku. Przy budowie tej jednostki pracowało dziesięć firm funkcjonujących na terenie szczecińskiej stoczni
Zwraca uwagę, że do zwodowania promu wykorzystana została gigantyczna suwnica, jaką dysponuje SPP, dzięki czemu obniżyć można było koszty tej operacji.
ata
Wszystkich rekordów: