Informacje
Police - dwa kwartały nad kreską
W I kwartale 2011 roku Zakłady Chemiczne „Police” odnotowały poprawę wyników finansowych. To już drugi kwartał z rzędu, w którym spółka wypracowała zysk, po ośmiu wcześniejszych kwartałach strat oraz zanotowała wzrost przychodów. Jednocześnie nowy Zarząd ZCh „Police” zaprezentował swoją strategię działań.
- W I kwartale 2011 roku ZCh Police osiągnęły zysk netto na poziomie 67,3 mln zł przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 614 mln zł, poprawiając wynik z analogicznego okresu z 2010 roku o 46 proc. To efekt 18-proc. wzrostu sprzedaży produktów w stosunku do
I kwartału 2010 roku i zwiększenia marż. – wyjasnia Krzysztof Jałosiński, prezes zarządu ZCh „Police” S.A. - Kluczową rolę dla osiągnięcia tak korzystnych wyników odegrała sprzyjająca sytuacja na rynku oraz efektywne zarządzanie procesami sprzedaży i kosztów produkcji.
Sprzedaż I kwartale 2011 roku wyniosła 371,5 tys. ton. Utrzymująca się dobra sytuacja na rynkach nawozowych pozwoliła Spółce na podnoszenie cen większości rodzajów nawozów.
W porównaniu z I kwartałem 2010 roku najbardziej znaczący wzrost średniej ceny zanotowano dla nawozów w kraju – o 44 proc. Istotny wzrost sprzedaży zanotowano także dla rynku eksportowego – wzrost przychodów o 59,4 proc. przy wzroście wolumenu o 22,9 proc. Na wyniki sprzedaży osiągnięte w I kwartale 2011 roku wpłynęły m.in. poprawa sytuacji ekonomicznej na rynku rolnym, a także znaczny wzrost cen nawozów w kraju - efekt sezonowości. Dodatkowym czynnikiem korzystnie wpływającym na zagraniczne kontrakty sprzedaży, było stopniowe osłabianie się złotego w stosunku do euro.
Zmniejszenie zadłużenia, restrukturyzacja oraz racjonalizacja zarządzania to główne priorytety powołanego w lutym tego roku zarządu firmy. – Spółka nadal jest w trudnej sytuacji – podkreśla Krzysztof Jałosiński. – Wyniki osiągnięte w dwóch ostatnich kwartałach pozwalają nam na intensyfikację zmian w spółce, ale nadal należy pamiętać o konieczności prowadzenia procesów restrukturyzacyjnych. Przyjęliśmy strategię działań nowego zarządu, która pozwoli spółce na dynamiczny rozwój. Celem strategii jest w dłuższej perspektywie osiągnięcie stabilności i zminimalizowanie negatywnych skutków przyszłej, możliwej dekoniunktury na rynku nawozowym. Fundamentami zmian są: ukierunkowanie biznesowo struktury organizacyjnej oraz decentralizacja zarządzania. Zarząd planuje także wdrożyć instrument zarządzania strategicznego – balance scorecard (zrównoważona karta wyników) oraz system motywacyjny dla pracowników.
SG