Informacje
Metropolie i bezpieczeństwo
Prezydenci największych miast Polski, które w przyszłości będą stanowić obszary metropolitalne, dyskutowali o bezpieczeństwie, omówiono także proponowane zmiany do tzw. ustawy metropolitalnej. W Unii Metropolii Polskich Szczecin pełni obecnie rolę koordynatora do spraw spraw bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego. Uczestnicy spotkania odwiedzili Stanowisko Wspomagania i Dowodzenia Komendy Wojewódzkiej Policji oraz Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Jedną z ważniejszych kwestii omawianej podczas konferencji było bezpieczeństwo samorządów oraz zasady finansowania policji oraz straży miejskiej. Zdaniem prezydenta Szczecina Piotra Krzystka – trzeba zmienić zasady współpracy służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Zwrócił także uwagę na to, że kompetencje policji i straży miejskiej w miastach pokrywają się.
- Każdy z samorządów finansuje działalność policji tylko na swoim terenie. Relacje między władzami gmin, a policją zależą od personalnych stosunków, nie są zaś regulowane za pomocą odpowiednich ustaw – mówi prezydent Szczecina. Witold Dróżdż, podsekretarz stanu w MSWiA zapewniał, że rząd pracuje nad ogólnopolskim systemem łączności, służącym do komunikacji policji oraz straży miejskiej lub gminnej. Zdaniem uczestników konferencji należy powołać specjalną służbę, wyłonioną z policji, której zadaniem będzie dbanie o bezpieczeństwo mieszkańców. Taka policja municypalna byłaby podległa gminom i powiatom, wchodzącym w skład metropolii.
Podczas obrad zarządu Unii Metropolii Polskich samorządowcy przedstawili swoje uwagi do nowej wersji projektu ustawy metropolitalnej. Zdaniem prezydentów największych miast Polski – należy poważnie rozważyć ideę funkcjonowania powiatu metropolitalnego, który zastąpiłby powiaty ziemskie, tworzące metropolię. Rada takiego metro-powiatu byłaby wybierana w wyborach bezpośrednich, radni zaś powoływaliby organ wykonawczy. Rządowy projekt zakłada tymczasem współistnienie powiatów ziemskich i powiatu metropolitalnego, co oznacza pewien dualizm na szczeblu samorządu. Według tej samej koncepcji rządowej - nie będzie konkretnej listy metropolii, podano jedynie warunki, jakie musi spełniać dana aglomeracja, by można nadać jej status metropolii. Metropolie powstaną w oparciu o obszary, gdzie mieszka około 2 mln osób zaś gęstość zaludnienia przekracza 200 mieszkańców na 1 km kw. Te warunki spełnia jedynie aglomeracja śląska i warszawska.
We wcześniejszej wersji projektu rządu zapowiadano powstanie kilkunastu obszarów metropolitalnych, w tym obszaru szczecińskiego. Według planów – do metropolii szczecińskiej weszłyby Świnoujście, Stargard, Police, Kobylanka, Gryfino, Kołbaskowo, Stare Czarnowo, Goleniów, Dobra i Nowe Warpno.
ptr