Informacje

Informacje 2015-05-18

Będą inwestycje na Odrze

Tylko w Zachodniopomorskiem na uregulowanie Odry wydane zostanie 700 mln zł. Podpisana niedawno polsko-niemiecka „Umowa o Odrze Granicznej” to szansa przywrócenia tej rzeki dla życia gospodarczego.

Szczecińskie Jezioro Dąbie /fot.: commons.wikimedia.com / Szczecińskie Jezioro Dąbie /fot.: commons.wikimedia.com /
Dokument został podpisany w Warszawie w obecności premier Ewy Kopacz i kanclerz Angeli Merkel przez Macieja Grabowskiego, Ministra Środowiska oraz Alexandra Dobrindta, Federalnego Ministra Transportu i Infrastruktury Cyfrowej. Jest to część większego rządowego projektu aktualizacji planów gospodarowania wodami i zarządzania ryzykiem powodziowym. Negocjacje tej umowy trwały ponad dziesięć lat. Wartość wszystkich inwestycji po stronie polskiej to 1,5 mld zł.
 
"Umowa o Odrze Granicznej" jest ważna dla całej zachodniej Polski, w tym województwa zachodniopomorskiego. Bez wspólnego porozumienia nie byłoby możliwości odbudowy drogi wodnej odrzańskiej, tak istotnej dla portu Szczecin-Świnoujście i szeroko rozumianej branży transportowej. By inwestycje dały odpowiednie efekty trzeba zrealizować podobne inwestycje po stronie niemieckiej.
 
Jakie inwestycje zaplanowano w naszym regionie? Odra zostanie pogłębiona do 1,8 metra głębokości, co umożliwi żeglugę i uławi pracę lodołamaczy. Wybudowane będą również ostrogi regulujące rzekę i wykonane prace pogłębieniowe na Jeziorze Dąbie. Wszystkie te zadania wykona Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
 
Żeglowna Odra otwiera możliwość transportu rzecznego barkami (Odrzańska Droga Wodna  to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65). Jednak by pełne wykorzystanie potencjału gospodarczego tego szlaku transportowego było możliwe, konieczna jest budowa wysokowodnego mostu kolejowego na rzece Regalicy. O to zabiega Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego.
 
Umowa jest również ważnym krokiem dla poprawienia ochrony przeciwpowodziowej, bo pozwala na realizację zadań na obszarze Dolnej Odry przez Zachodniopomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych (w ramach środków Banku Światowego) takich, jak modernizacje wałów przeciwpowodziowych i stacji pomp w Krajniku.
 
Plany inwestycyjne na Odrze to również szansa dla zachodniopomorskiej turystyki i wpisanie się w ideę  "Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego – sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego". 
 
AK
Tematy: inwestycja (310) | Urząd Marszałkowski (50) | Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (16) | Umowa o Odrze Granicznej (2) | Maciej Grabowski (2) | Alexander Dobrindt (1) |
aktualizowano: 2015-05-27 10:40
Wszystkich rekordów:

Społeczność