Informacje
Będą inwestycje na Odrze
Tylko w Zachodniopomorskiem na uregulowanie Odry wydane zostanie 700 mln zł. Podpisana niedawno polsko-niemiecka „Umowa o Odrze Granicznej” to szansa przywrócenia tej rzeki dla życia gospodarczego.
Dokument został podpisany w Warszawie w obecności premier Ewy Kopacz i kanclerz Angeli Merkel przez Macieja Grabowskiego, Ministra Środowiska oraz Alexandra Dobrindta, Federalnego Ministra Transportu i Infrastruktury Cyfrowej. Jest to część większego rządowego projektu aktualizacji planów gospodarowania wodami i zarządzania ryzykiem powodziowym. Negocjacje tej umowy trwały ponad dziesięć lat. Wartość wszystkich inwestycji po stronie polskiej to 1,5 mld zł.
"Umowa o Odrze Granicznej" jest ważna dla całej zachodniej Polski, w tym województwa zachodniopomorskiego. Bez wspólnego porozumienia nie byłoby możliwości odbudowy drogi wodnej odrzańskiej, tak istotnej dla portu Szczecin-Świnoujście i szeroko rozumianej branży transportowej. By inwestycje dały odpowiednie efekty trzeba zrealizować podobne inwestycje po stronie niemieckiej.
Jakie inwestycje zaplanowano w naszym regionie? Odra zostanie pogłębiona do 1,8 metra głębokości, co umożliwi żeglugę i uławi pracę lodołamaczy. Wybudowane będą również ostrogi regulujące rzekę i wykonane prace pogłębieniowe na Jeziorze Dąbie. Wszystkie te zadania wykona Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Żeglowna Odra otwiera możliwość transportu rzecznego barkami (Odrzańska Droga Wodna to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65). Jednak by pełne wykorzystanie potencjału gospodarczego tego szlaku transportowego było możliwe, konieczna jest budowa wysokowodnego mostu kolejowego na rzece Regalicy. O to zabiega Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego.
Umowa jest również ważnym krokiem dla poprawienia ochrony przeciwpowodziowej, bo pozwala na realizację zadań na obszarze Dolnej Odry przez Zachodniopomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych (w ramach środków Banku Światowego) takich, jak modernizacje wałów przeciwpowodziowych i stacji pomp w Krajniku.
Plany inwestycyjne na Odrze to również szansa dla zachodniopomorskiej turystyki i wpisanie się w ideę "Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego – sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego".
AK
Wszystkich rekordów: