Informacje

Informacje 2015-07-10

Home.pl ma nowego właściciela

Szczecińska firma informatyczna zawarła z United Internet przedwstępną umowę sprzedaży 100 proc. swoich akcji. Inwestycja warta jest 640 mln zł. Marka Home.pl ma pozostać bez zmian.

Marcin Kuśmierz, prezes Home.pl /fot.: AK / Marcin Kuśmierz, prezes Home.pl /fot.: AK /
Umowa została zawarta 10 lipca o godzinie 4:00 w Warszawie. Tam były prowadzone ostatnie negocjacje między Value4Capital, który jest większościowym właścicielem Home.pl a United Internet. Uczestniczył w nich Marcin Kuśmierz, prezes i jeden z akcjonariuszy Home.pl. Wartość sprzedaży to nieco ponad 155 mln euro, czyli ponaddwukrotnie więcej niż pierwotne wyceny rynkowe spółki. – Kwota transakcji jest dość wysoka, ale nie uważam żeby była za wysoka. Wskaźnikowo jest na pewno jedną z największych transakcji w branży nie tylko w Polsce, ale i na świecie – mówi Marcin Kuśmierz. Nowym właścicielem będzie spółka zależna United Internet - 1&1 Internet.
 
Do finalizacji transakcji potrzebna jest jeszcze zgoda UOKiK. Ma być wydana jesienią. Tym samym zakończył się trwający w ostatnich miesiącach proces negocjacji. – Rozmowy były prowadzone z funduszami inwestycyjnymi i inwestorami branżowymi – instytucjami i firmami z całego świata. Zainteresowanie było ogromne, proces był bardzo konkurencyjny. United Internet wygrał o włos – zauważa prezes Home.pl.
 
Jaki wpływ będzie miała transakcja na szczecińską spółkę? – Marka zostaje, podobnie jak technologie, siedziba w Szczecinie, cały zarząd i wszyscy pracownicy. Tu zmian nie będzie. United Internet uznało, że Home.pl jest zbyt silną marką, ze zbyt znaczącą pozycją rynkową, by cokolwiek zmieniać. Spodziewamy się natomiast, że będziemy mieli dostęp do aktywów grupy United Internet i że będzie to miało pozytywny wpływ na naszą wiedzę, rozwój kompetencji i możliwości ekspansji – odpowiada Marcin Kuśmierz i dodaje: – Bardziej zastanawiamy się, ile my możemy dać grupie ze swojej strony. Rozmawialiśmy z naszym potencjalnym inwestorem, by Home.pl było odpowiedzialne za ekspansję grupy w Europie Środkowo-Wschodniej. 
 
United Internet AG to niemiecki gigant hostingu, który od 2003 roku jest notowany na giełdzie. Funkcjonuje m.in. pod marką 1&1 Internet. W całej grupie pracuje blisko 8 tys. osób. Firma działa nie tylko w Europie, ale też w Ameryce Północnej. Kapitalizacja United Internet jest o ponad 10 proc. wyższa niż PKN Orlen i wynosi 8,1 mld euro (34 mld zł). W ubiegłym roku wartość sprzedaży United Internet wyniosła ok. 13 mld zł, a zysk EBITDA ok. 2,5 mld zł.
 
Firma próbowała bezskutecznie wejść na rynek polski w 2010 roku. Przegrała walkę z Home.pl. – Kupno Home.pl umożliwia United Internet zdobycie polskiego rynku hostingu. Myślę, że to był jeden z powodów dlaczego inwestor zdecydował się dać taką cenę a nie inną – stwierdza Marcin Kuśmierz.
 
Spółka Home.pl została założona w Szczecinie w 1997 roku. Jest największym w Polsce dostawcą usług internetowych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Specjalizuje się w hostingu i rejestracji domen, usługach internetowych z obszaru IT, utrzymaniu kont poczty elektronicznej, udostępnianiu aplikacji biznesowych w chmurze oraz oprogramowania, m.in. Microsoftu. Spółka ma 350 tys. klientów oraz 1,5 mln użytkowników usług, a w szczecińskim biurze przy ul. Zbożowej zatrudnia ok. 250 osób. 
 
Obecnymi akcjonariuszami Home.pl są Fundusz inwestycyjny Value 4 Capital (od 2012 roku), założyciele firmy – Piotr Kapcio, Krystian Stypuła i Stefan Jurczyk oraz prezes spółki Marcin Kuśmierz. 
 
AK
 
Tematy: home.pl (11) | Marcin Kuśmierz (7) | Załom (4) | United Internet (3) | sprzedaż Home.pl (2) |
aktualizowano: 2015-07-16 12:28
Wszystkich rekordów:

Społeczność