Informacje
MTU rozpoczyna budowę fabryki elementów silników
Fabryka elementów silników pod Stargardem zacznie działać już za rok – zapowiadają przedstawiciele inwestora, niemieckiej grupy Tognum.
MTU, firma należąca do koncernu Tognum zainwestuje ponad 90 milionów euro w fabrykę, która powstanie od zera na terenie po wojskowym lotnisku w Kluczewie. W drugiej połowie 2013 roku nowy zakład rozpocznie produkcję pierwszych komponentów do silników diesla - przede wszystkim będą to skrzynie korbowe, głowice cylindrów i elementy wielkogabarytowe dla serii 2000 i 4000 marki MTU. Ze Stargardu będą one dostarczane na linie montażowe do centrali firmy we Friedrichshafen w Niemczech oraz do fabryk w Aiken (USA) i Suzhou (Chiny), gdzie produkowane są silniki, systemy napędowe i instalacje energetyczne Grupy Tognum. W Polsce powstanie, oprócz produkcji, także dział badawczo-rozwojowy, zajmujący się mechanicznymi i elektronicznymi komponentami silników. W roku 2015, gdy, jak zakłada firma, osiągnie ona swoją pełną moc produkcyjną, grupa Tognum będzie wówczas zatrudniała ponad 200 pracowników.
5 lipca odbyła się uroczystość symbolicznego wbicia pierwszej łopaty pod nowy zakład w stargardzkim Parku Przemysłowym Nowoczesnych Technologii. Gospodarzem uroczystości był Karl Kollmuss, prezes zarządu MTU Polska Sp. z o.o., który zwracał uwagę m. in. na współpracę koncernu z rynkiem lokalnym: - We Friedrichshafen korzystamy z usług lokalnych firm w zakresie dostaw narzędzi, utrzymania budynków i utrzymania ruchu w zakładzie oraz w usługach takich jak catering. Liczę, że podobnie będzie w Stargardzie.
Ważnym elementem inwestycji może okazać się Centrum Badań i Rozwoju, które prowadzić będzie badania w dziedzinie elektroniki i rozwoju produkowanych pod Stargardem Szczecińskim elementów silników. Inwestor już nawiązał w tym zakresie współpracę z Wydziałem Elektrycznym Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego.
Niemiecka Grupa Tognum specjalizuje się w produkcji silników używanych m. in. na statkach, w wielkich maszynach budowlanych i pociągach, a także w produkcji systemów energetycznych. Grupa zatrudnia 10 tys. ludzi na całym świecie, a jej roczne obroty przekraczają 2 mld euro. Historia firmy sięga początków XX wieku. W ubiegłym roku większościowym akcjonariuszem Tognum została spółka joint venture należąca do firm Rolls-Royce i Daimler.
mab