Informacje

Informacje 2017-08-11

Szczecińska firma tworzy hydrodrona

Ponad 2 mln zł dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zdobyła firma Marine Technology na realizację pierwszego polskiego hydrodrona – bezzałogowego urządzenia do wykonywania pomiarów pod wodą.
Prof. Andrzej Stateczny, założyciel i prezes Marine Technology /fot.: Mat. Technopark Pomerania / Prof. Andrzej Stateczny, założyciel i prezes Marine Technology /fot.: Mat. Technopark Pomerania /
Hydrodron będzie bezzałogowym katamaranem o długości 4 m i szerokości 2 m. Będzie mógł wykonywać pomiary hydrograficzne m.in. w portach, na redach, na rzekach, jeziorach i zalewach czy w zatokach.
   
„Jednostka zostanie wyposażona m.in. w nowoczesną echosondę wielowiązkową mierzącą dno oraz sonar wykonujący podwodne zdjęcia za pomocą dźwięku. Uzyskane w ten sposób dane pozwolą nie tylko stworzyć model dna, ale również zobaczyć, co na nim leży. Głównym przeznaczeniem hydrodrona jest tworzenie map ułatwiających nawigację statków, ale w przyszłości może być on wykorzystywany również m. in. do sprawdzania stanu budowli hydrotechnicznych jak np. zapory i śluzy czy do badania jakości wody” - opisuje w komunikacie biuro prasowe Technoparku Pomerania (spółka Marine Technology ma swoje biuro na terenie technoparku) - „Atutem hydrodrona jest także jego niewielki rozmiar, który ułatwia transport, wodowanie i pracę na akwenach trudno dostępnych bądź niedostępnych dla większych jednostek załogowych. Takie zastosowanie jest szczególnie ważne na śródlądowych drogach wodnych, które zgodnie z założeniami Konwencji AGN przygotowanej przez ONZ mają stać się alternatywą dla dróg kołowych i autostrad w państwach UE”.
 
- Obecnie pomiary wykonywane przez ludzi kilometr po kilometrze są dla załogi żmudne, czasochłonne i uciążliwe. Nasz zdalnie sterowany i autonomiczny hydrodron umożliwi ich automatyzację. Będzie można nim sterować z brzegu bądź zaprogramować go tak, aby samodzielnie mierzył zaplanowaną trasę – mówi prof. Andrzej Stateczny, założyciel i prezes Marine Technology.
 
Prof. Andrzej Stateczny wyjaśnia także : - Polityka Unii Europejskiej zmierza do tego, aby do 2030 roku przenieść transport ok. 30 proc. ładunków na drogi wodne, tak jak się dzieje obecnie np. w Holandii. Niestety większość polskich rzek nie spełnia międzynarodowych warunków żeglowności, dlatego w najbliższych latach szykują się duże inwestycje w ich modernizację, a ta w pierwszej kolejności będzie wymagała wykonania pomiarów.
 
Całkowity koszt stworzenia pierwszego hydrodrona wyniesie ponad 2,5 mln zł.
 
- Ponad 2 mln zł firma pozyskała z NCBiR w ramach unijnego programu Inteligentny Rozwój. Ponad 0,5 mln zł to będzie nasz wkład własny - mówi prof. Andrzej Stateczny. 
 
Hydrodron ma być gotowy za dwa lata. Prace nad nim trwają od listopada 2016 r. 
 
- Obecnie trwa produkcja części pływającej – mówi prof. Andrzej Stateczny. - W przyszłe wakacje chcemy już rozpocząć testy wodne.
 
Marine Technology to spółka typu spin-out, specjalizująca się w pracach badawczo-rozwojowych w dziedzinie geoinformatyki. 
 
Powstała w 1998 r. w Gdyni, ale przeniosła swoją siedzibę do Szczecina i od lat funkcjonuje już w Szczecinie. Główną siedzibę ma przy ul. Klonowica. Ma także biuro w Technoparku Pomerania oraz oddział w Gdyni. 
 
Założycielem spółki i głównymi udziałowcem jest prof. Andrzej Stateczny, który w latach 1997-2017 pracował w Akademii Morskiej w Szczecinie. Od tego roku pracuje na Politechnice Gdańskiej. 
 
Prof. Andrzej Stateczny mówi, że spółka prowadziła m.in. prace (sondaż przed pogłębieniem i po pogłębieniu) związane z budową świnoujskiego gazoportu.   
 
W 2013 roku spółka wykonała kolekcję pierwszych w Polsce śródlądowych elektronicznych map nawigacyjnych obejmujących cały obszar wdrożenia systemu RIS (Rzecznego Systemu Informacji) Dolnej Odry. 
 
ata
aktualizowano: 2017-08-24 16:26
Wszystkich rekordów:

Społeczność