Informacje
ST3 Offshore: mamy wypowiedź przedstawiciela większościowego udziałowca
Jaka jest sytuacja finansowa spółki i co jest jej przyczyną? Zapytaliśmy o to Philippa Freyschlaga, partnera w VTC Industriebeteiligungen GmbH & Co. KG, członka rady nadzorczej ST3 Offshore.
Przypomnijmy: do XII Wydziału Gospodarczego Sądu Rejonowego Szczecin – Centrum wpłynęły dwa wnioski dotyczące ogłoszenia upadłości ST3 Offshore (jeden złożył zarząd w imieniu ST3 Offshore, zaś drugi jej wierzyciel – spółka ze Szczecina). Oprócz tego ST3 Offshore wniosła o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego.
O sytuację finansową spółki i jej przyczyny zapytaliśmy Philippa Freyschlaga, partnera w holdingu VTC, której spółka zależna (według MS TFI jest to obecnie ST3 Holding, dawniej Europoles Renewables) jest większościowym udziałowcem ST3 Offshore i członka rady nadzorczej ST3 Offshore. Otrzymaliśmy następującą odpowiedź:
"Spółka złożyła wnioski do sądu z powodu problemów z płynnością finansową. ST3 Offshore sp. z o.o. wymaga znaczącego dofinansowania z dwóch głównych powodów. Po pierwsze - aby sfinansować rozwój produkcji (firma została założona w 2013 roku jako projekt typu greenfield wykorzystujący nowe metody produkcji). Drugi powód to konieczność finansowania wiodącego projektu dla największego klienta firmy. Projekt ten jest opóźniony. Przyczyną opóźnień są liczne zmiany projektowe wprowadzone przez klienta. Od marca 2016r. tylko większościowy udziałowiec (Bilfinger do lipca 2016r., VTC Group od sierpnia 2016r.) dostarcza finansowanie (pożyczki właścicielskie) firmie. Łącznie Bilfinger/VTC wyłożyły ok. 30 mln euro od marca 2016r."
Komunikat w tej sprawie wydał MS TFI (spółka Skarbu Państwa, właściciel funduszu MARS będącego właścicielem ponad 30 proc. udziałów ST3 Offshore). O przyczynach sytuacji spółki Zarząd MS TFI informuje w nim tak:
"Przyczyny trudnej sytuacji spółki są złożone – wynikają z licznych błędów w sposobie zarządzania spółką. Fundusz MARS wielokrotnie zwracał uwagę większościowemu wspólnikowi, że zatrudnieni przez niego menedżerowie popełniają kardynalne błędy w zarządzaniu firmą i nie panują nad kosztami. Niestety, apele te pozostawały bez odpowiedzi."
W mediach pojawiały się artykuły według których niemieccy menedżerowie doprowadzili szczecińską spółkę na skraj bankructwa. Pytany o nie Philipp Freyschlag odpowiada: "Rozwinięcie od podstaw firmy jest bardzo złożonym zadaniem z zakresu zarządzania. Aby mu sprostać w najlepszy możliwy sposób obaj udziałowcy zatrudnili zespół menedżerów wraz z międzynarodowymi ekspertami (nie tylko niemieckich menedżerów). W zarządzie był również Polak, a zespół kierujący firmą składał się z osób różnej narodowości. Nie widzimy związku między trudną sytuacją spółki a faktem, że wśród menedżerów byli Niemcy. To nie jest kwestia narodowości."
Nie udało nam się uzyskać potwierdzenia informacji MS TFI, według których spółka skarbu państwa negocjowała odkupienie większości udziałów w ST3 Offshore od VTC. Przedstawiciel właściciela większościowego udziałowca nie wyjaśnia też, dlaczego nie ma w zarządzie swojego przedstawiciela.
- Obecnie prowadzimy intensywne rozmowy ze wszystkimi zaangażowanymi stronami - klientami, dostawcami i oczywiście z mniejszościowym udziałowcem aby znaleźć pozytywne rozwiązanie dla spółki - informuje Philipp Freyschlag pytany o plany większościowego udziałowca dotyczące ST3 Offshore.
- Trwają intensywne prace nad wdrożeniem planu naprawczego w spółce ST3 Offshore - czytamy w mailu z Biura Prasowego MS TFI.
Przedstawiciele firm do których należą udziałowcy ST3 Offshore, właściciela największej fabryki w Szczecinie, odmawiają udzielania dalszych informacji na ten temat.
mab