Informacje
Kongres Morski o handlu z Hamburgiem
Od rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu zależy dalszy rozwój hamburskiego portu – informuje raport przygotowany przez niemieckich ekspertów. Będzie to jeden z tematów tegorocznego spotkania branży morskiej w Szczecinie.
Pełna wersja raportu “Transport towarów między portem w Hamburgu a Polską” będzie przedstawiona podczas tegorocznego 3. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który odbędzie się w Szczecinie w dniach 10-12 czerwca.
Organizatorzy tego ogólnopolskiego spotkania – Polska Żegluga Morska oraz Północna Izba Gospodarcza – już dziś informują o wnioskach raportu. Autorem dokumentu jest Hamburski Instytut Gospodarki Światowej (HWWI). Raport jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak kształtują się stosunki biznesowe oraz jak im pomóc na obszarze reprezentowanym przez Związek Izb Regionu Łaby-Odry (KEO). Obejmuje on wschodnie i północne landy Niemiec, północne terytoria Czech oraz zachodnie i północne województwa Polski, które w sumie zamieszkuje 7,5 proc. mieszkańców Unii.
Z dokumentu wynika, iż rodzime porty morskie Szczecin-Świnoujście oraz Gdańsk i Gdynia odgrywają kluczową rolę w rozwoju transgranicznego regionu gospodarczego wzdłuż Łaby i Odry. Niemieccy eksperci wskazują w szczególności na potencjał w relacjach handlowych z Hamburgiem.
Wielkie znaczenie dla transgranicznej wymiany handlowej ma geograficzna bliskość. Dla przykładu, w 2013 roku udział Polski w imporcie do landów Brandenburgii i Meklemburgii-Pomorza Przedniego wyniósł odpowiednio 15 i 14 proc. Partycypacja eksportu do Polski z Brandenburgii, Saksonii-Anhalt oraz Meklemburgii Pomorza Przedniego kształtowała się następująco: 13, 10 i 8 proc. Interesująco przedstawiają się również związki z północnymi landami Niemiec. W porównaniu z innymi regionami, landy Dolnej Saksonii i Hamburga mają nie tylko relatywnie wysoki udział importu (2,2 i 5,9 proc.) oraz eksportu do Polski (2,2 i 4,6 proc.), ale również najwyższą zewnętrzną wymianę handlową.
Ponadto autorzy raportu prognozują, iż do 2020 roku dojdzie do silnego wzrostu w wymianie handlowej pomiędzy Hamburgiem, a państwami Unii. W szczególności odnosi się to do relacji biznesowych z Polską (przyrost o 44 proc.), zarówno w imporcie i eksporcie. Polskie (Szczecin-Świnoujście, Gdańsk, Gdynia) i niemieckie (Hamburg) porty morskie są wskazane przez niemieckich ekspertów jako fundament infrastruktury transportowej w regionie KEO.
Zdaniem autorów dokumentu korytarz pomiędzy Hamburgiem, Polską a Czechami nie jest do tej pory w pełni wykorzystany pomimo wzrostu gospodarczego. Sugeruje się, iż w celu przyspieszenia rozwoju ekonomicznego oraz powiązań transgranicznych, należy dążyć do obniżenia kosztów transportu i wymiany handlowej poprzez daleko idącą poprawę śródlądowych dróg wodnych.
mat. prasowe
Wszystkich rekordów: