Informacje
115-tonowe elementy duńskiego mostu powstaną w Szczecinie
W Szczecińskim Parku Przemysłowym powstaną żelbetowe segmenty mostu, który stanie nad fiordem Roskilde w Danii. Umowę w tej sprawie podpisali SPP i Mostostal Warszawa.
Na zdjęciu od lewej: Zbigniew Przybyłowicz z Mostostalu Warszawa, Andrzej Strzeboński, prezes SPP i Marek Bączkowski, wiceprezes SPP.
/fot.: ata /
Kontrakt ogłosili 13 lipca na konferencji prasowej Andrzej Strzeboński, prezes SPP, Marek Bączkowski, wiceprezes SPP oraz Zbigniew Przybyłowicz, dyrektor handlowy zachodniopomorskiego oddziału Mostostalu Warszawa.
1360-metrowy most o szerokości 19,7 m będzie częścią obwodnicy miasta Frederikssund na duńskiej wyspie Zelandia.
W Szczecinie Mostostal Warszawa zbuduje 492 segmenty tej przeprawy (każdy o wadze 115 ton). Elementy te będą wykorzystane do budowy konstrukcji nośnej mostu.
Stanowiska do ich produkcji są organizowane na placu (na powierzchni ok. 8 tys. m kw) przy Nabrzeżu Drzetowskim. Tam Mostostal dostarczy maszyny i technologie potrzebne do tworzenia prefabrykatów, m. in. stalowe szalunki hydrauliczne. Nie będzie na miejscu produkcji betonu. Ma być dostarczany z wytwórni. Gotowe prefabrykaty pontonami lub barkami drogą morską będą transportowane do Danii. Muszą być bardzo precyzyjnie wykonane i specjalnie, bez dużych drgań transportowane, by na miejscu idealnie do siebie przylegały.
Prace mają się zacząć we wrześniu tego roku, a zakończyć w październiku 2018.
Zbigniew Przybyłowicz zapowiada, że dla realizacji tej umowy Mostsostal Warszawa zatrudni w Szczecinie ok. 80 osób, w tym ok. 50-60 pracowników fizycznych (cieśli, zbrojarzy, betoniarzy, itp.).
- Liczymy, że tu ich znajdziemy. Będziemy ich przeszkalać do tej technologii – mówi Zbigniew Przybyłowicz.
Mostostal będzie także szkolić nowych specjalistów – uczniów Technikum Budowlanego w Szczecinie.
Jaka będzie rola firm z SPP? Na to pytanie Zbigniew Przybyłowicz odpowiada, że zajmą się one np. przygotowaniem miejsca do prefabrykacji (m. in. wzmocnieniem gruntu, zadaszeniem), przeładunkiem elementów i transportem do miejsca odbioru czy załadunkiem na barki.
Prezes Andrzej Strzeboński tłumaczy, że Mostostal wykorzysta możliwości logistyczne i transportowe szczecińskiego parku (to m. in. gigantyczna suwnica czy specjalistyczny pojazd carrier).
Prezes SPP cieszy się, że wchodzą w nowy obszar działalności: - To będzie pokazanie nowych możliwości Stoczni Szczecińskiej Szczecińskiego Parku Przemysłowego – mówi Andrzej Strzeboński. Podkreślał, iż ma nadzieję, że kontrakt zapoczątkuje kolejne, które pomogą rozwinąć tę sferę .
Wiceprezes SPP Marek Bączkowski zwraca uwagę, że ta technologia mogłaby być w przyszłości wykorzystana np. do budowy zachodniej obwodnicy Szczecina – przeprawy Police - Święta.
Prezes Andrzej Strzeboński nie chce zdradzić, jaka jest wartość kontraktu z Mostostalem Warszawa. Pytany o to podczas konferencji, odpowiedział: - Dajmy sobie szansę, by nie zakłócić tego, co się zaczyna.
Stwierdza: - Przedsięwzięcia infrastrukturalne do tego projektu pozwalają aplikować o kolejne takie zlecenia. Jeśli to się sprawdzi, to będzie nowe otwarcie.
Mostostal Warszawa S. A to notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych spółka, której głównym akcjonariuszem jest hiszpańska Acciona Construcción SA. Mostostal Warszawa S.A. jest głównym udziałowcem kilku przedsiębiorstw tworzących Grupę Kapitałową Mostostal Warszawa.
ata
Wszystkich rekordów:

