Informacje
Terminal LNG: próby wodne zakończone sukcesem
W terminalu LNG w Świnoujściu zakończono próbę wodną pod obciążeniem 100 tysięcy ton drugiego zbiornika LNG, w którym magazynowany będzie skroplony gaz ziemny. Potwierdziły one odpowiednią jakość wykonanych prac konstrukcyjnych.
Inwestycja w terminal LNG w Świnoujściu weszła w najważniejszą fazę realizacyjną, zarówno pod kątem budowy, jak i przygotowania do przyszłej eksploatacji. Równolegle z pracami budowlanymi wykonywane są próby i czynności związane z odbiorami robót oraz czynności przygotowawcze do próbnych rozruchów. W ramach tego procesu instalacja w Świnoujściu została podzielona na około 650 podsystemów, które są uruchamiane w określonej kolejności.
Skalę procesu obrazują wybrane liczby: na terenie terminalu LNG znajduje się 1536 linii rurociągów, do sprawdzenia jest m.in. 5718 punktów pomiarowych. Jednym z kluczowych zdarzeń w ramach procesu prób były testy najważniejszych obiektów terminalu LNG, czyli zbiorników magazynowych. Polegały one na wtłoczeniu do każdego ze zbiorników około 100 tysięcy metrów sześciennych wody morskiej, czyli około 100 milionów litrów, w celu sprawdzenia zachowania konstrukcji pod obciążeniem.
- Próby wodne obydwu zbiorników zakończono sukcesem. Konstrukcje pod obciążeniem 100 tysięcy ton zachowały wszystkie parametry projektowe. Badania geodezyjne oraz szereg testów pomiarowych wykonywanych w trakcie wtłaczania cieczy, jej pozostawienia w zbiorniku na czas badań, a następnie opróżniania konstrukcji wykazały, że parametry, zarówno pod względem osiadania obiektów, jak i przechyłów, mieszczą się we wszystkich normach – mówi Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG S.A.
Badanie każdego ze zbiorników trwało około dwóch tygodni. Dziennie przybywało od 8 do 10 tysięcy metrów sześciennych wody - lustro wody podnosiło się około 2 metry na dobę. W sumie, zbiorniki zostały wypełnione do wysokości 22 metrów, czyli w około 60 procentach ich nominalnej pojemności. Wynika to z faktu, iż woda jest cięższa od skroplonego gazu. Po zakończonych próbach, wnętrza zbiorników zostały dokładnie oczyszczone i wysuszone.
- Celem badań obciążeń działających na konstrukcje zbiorników była ocena zgodności ich wykonania z normami i parametrami wskazanymi w projekcie. Zbiornik miał prawo osiąść, ale w wyznaczonych w projekcie normach i w sposób równomierny – dodaje Maciej Mazur. - Przeprowadzone badania potwierdziły, że wszystkie wartości zostały zachowane.
Projekt, jako całość, zgodnie z raportem miesięcznym przedstawionym przez Generalnego Realizatora Inwestycji, osiągnął w październiku zaawansowanie na poziomie 94,3 proc. Intensywne prace trwają zarówno w części morskiej, jak i lądowej inwestycji. Zakończono m.in. budowę obydwu wewnętrznych zbiorników LNG, montaż orurowania wewnętrznego i zewnętrznego obydwu zbiorników. Trwa montaż i spawanie rurociągów na obszarze całego terminalu (montaż orurowania na części morskiej i w korytarzu technicznym został już zakończony, a w części lądowej terminala jest on na ukończeniu). W budynkach trwają prace wykończeniowe, m.in. montaż stolarki i posadzek. Na terenie całego terminalu kontynuowana jest także budowa dróg, trwa montaż ogrodzenia.
Na budowę dostarczono już wszystkie najważniejsze urządzenia stanowiące wyposażenie kluczowe instalacji, z których większość została już zainstalowana. Kontynuowane są typowe czynności przedrozruchowe – m.in. zasilanie i testowanie silników pomp i silników kompresorów BOG. Nadzór nad jakością realizowanych prac sprawuje m.in. Transportowy Dozór Techniczny, Nadzór Inwestorski oraz Jednostka Notyfikowana. Inwestycja będzie gotowa do odbioru komercyjnych dostaw gazu w 2015 roku.