Informacje
Wolność gospodarcza w regionie pod lupą PIG
Północna Izba Gospodarcza zapytała zrzeszone firmy o procedury i koszty dotyczące prowadzenia biznesu.
Ankieta telefoniczna przeprowadzona została w okresie 16-23 marca na próbie 122 losowo wybranych firm zrzeszonych w Północnej Izbie Gospodarczej. Przedsiębiorcy zostali zapytani o 10 aspektów prowadzenia działalności gospodarczej. Zadaniem badanych było ocenienie w skali od 1 do 5 każdego punktu. Pytania dotyczyły m.in. czasu zakładania firmy, uzyskiwania pozwolenia na budowę, kosztów pracy, handlu zagranicznego czy poziomu korupcji.
Pierwsze kroki w proceduralnym świecie biznesu
Jak zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej przedsiębiorcy oceniają czas, procedury i koszty towarzyszące rejestracji firmy? Ponad 45 proc. ankietowanych stwierdziło, że czas potrzebny na założenie firmy jest umiarkowanie długi, a prawie 23 proc. uznało, że wręcz szybko zakładamy firmę. Niespełna 7 proc. badanych stwierdziło, że zbyt dużo czasu potrzeba na założenie firmy. Procedury związane z zakładaniem firmy za skomplikowane uznało ponad 20 proc. respondentów, tyle samo badanych stwierdziło, że są przystępne. Ponad 6,6 proc. przedsiębiorców uważa, że są bardzo skomplikowane.
Zdecydowana większość badanych (ponad 60 procent) uznała, że koszty związane z założeniem firmy są niskie bądź umiarkowanie niskie. Ponad 8 proc. stwierdziło, że są bardzo wysokie.
Branża budowlana długo czeka na pozwolenia
Nasze badanie pokazuje, że dla prawie 45 procent ankietowanych czas oczekiwania na pozwolenie na budowę jest bardzo długi. Kolejne prawie 30 procent badanych oceniło go jako długi. Problemów dostarczają również procedury uzyskania pozwolenia na budowę. Konsekwentnie prawie 42 procent osób uznało je za bardzo skomplikowane, ponad 23 procent za skomplikowane. W pytaniu o koszty uzyskania pozwolenia na budowę najpopularniejszymi odpowiedziami okazały się być: umiarkowane, wysokie i bardzo wysokie. Wszystkie zdobyły po 25 procent.
Podatków za dużo, za wysokie, zbyt skomplikowane
Szukamy pomocy w biurach księgowych, bo prawo podatkowe jest dla nas po prostu niezrozumiałe. 40 procent badanych uznało je za bardzo skomplikowane, a 36 procent za skomplikowane. Podatki są też według przedsiębiorców bardzo wysokie. Takiej odpowiedzi udzieliło 55 procent ankietowanych. Kolejne 30 procent uznało je za wysokie. Według prawie 40 procent badanych liczba podatków do opłacenia w ciągu roku jest też bardzo duża, a duża według 27 procent.
Obsługa inwestorów i ogłaszanie upadłości
Co do jakości obsługi inwestorów przedsiębiorcy są ostrożni w opiniach. Na poziomie umiarkowanym oceniło ją ponad 31 proc. badanych. Niespełna 25 proc. respondentów przyznało, że jest to wysoka jakość obsługi. Ale prawie 30 proc. przedsiębiorców uznało, że obsługa inwestorów pozostawia wiele do życzenia – stwierdzili, że jakość obsługi jest bardzo niska i niska. Prawie 42 proc. badanych uznała procedury, przez które inwestorzy muszą przejść, jako przystępne. Ponad 35 proc. respondentów stwierdziło jednak, że są skomplikowane i bardzo skomplikowane.
Ponad 30 procent badanych nie ma zdania co do czasu, procedur i kosztów ogłaszania upadłości. Brak zdania może oznaczać brak wiedzy w tym zakresie. Być może przedsiębiorcy po prostu nie zetknęli się nigdy z podobną sytuacją.
Zatrudnianie za drogie, korupcja nieco większa w centrali
Prawie 60 procent badanych uznało koszty zatrudnienia pracowników za bardzo wysokie. To jedyne pytanie, w którym ankietowani byli tak jednogłośni. Kolejne 20 procent ocenia te koszty jako wysokie. Dla ciekawości dodajmy, że poziom korupcji w administracji ponad 40 proc. przedsiębiorców określiło jako umiarkowany. Administracja centralna jest według badanych nieco bardziej skorumpowana niż administracja samorządowa. Jako wysoki i bardzo wysoki poziom korupcji administracji centralnej określiło 33 procent badanych, w przypadku administracji samorządowej 30 procent.
SG