Informacje

Informacje 2014-10-02

Nie sprzedajemy wiedzy, tylko umiejętności

O skutecznej nauce i biznesie edukacyjnym rozmawiamy z Aleksandrą Madeją, która od 10 lat prowadzi Presto - jedną z najdłużej istniejących, szczecińskich szkół języków obcych. Zapraszamy też do wzięcia udziału w konkursie. Do wygrania vouchery na naukę języka angielskiego.

Aleksandra Madeja, właścicielka szkoły języków obcych Presto /fot.: SJO Presto / Aleksandra Madeja, właścicielka szkoły języków obcych Presto /fot.: SJO Presto /

Czy szczecinianie mówią po angielsku i niemiecku lepiej niż 10 lat temu, kiedy zaczynaliście działalność?

- Na pewno chcą mówić dużo lepiej. Od ok. dwóch lat wzrasta zapotrzebowanie na naukę języka niemieckiego. Zbiegło się to w czasie z otwarciem niemieckiego rynku pracy. Uaktywniło się więc zapotrzebowanie na pracowników. Ostatnio natomiast dużo firm z sektora BPO i usług wspólnych szuka w Szczecinie pracowników ze znajomością języków obcych, szczególnie niemieckiego.

Oceniam, że kadra menedżerska zna co najmniej jeden język obcy w stopniu komunikatywnym.

Jak uczyć się języków, żeby się nauczyć?

Na podstawie naszych doświadczeń uważam, że jednym z najlepszych i najszybszych środków aby opanować język praktycznie, jest metoda bezpośrednia realizowana w profesjonalny, rozsądny sposób. W Presto najczęściej pracujemy właśnie metodą bezpośrednią, w uproszczeniu nazywaną metodą Callana. Ale nie zamykamy się wyłącznie na nią. Stosujemy też metody komunikatywne,  uczymy też np. języka stosowanego w środowisku biznesowym, czyli wspieramy naszych uczniów w sposób bardziej ukierunkowany.

Często powtarzam, że nie sprzedajemy wiedzy, a trenujemy ludzi w zakresie używania języka. Wiele osób niepotrzebnie koncentruje się na zdobywaniu wiedzy. Tymczasem w Szczecinie prawie nie ma możliwości używania języka obcego poza środowiskiem pracy, czy w klasie szkoły językowej. Nie ma jak trenować podczas codziennej komunikacji. Nauka odbywa się więc w pewnym sensie w warunkach laboratoryjnych. Tym ważniejsza jest rola nauczyciela, który nie powinien koncentrować się na „sprzedawaniu” informacji, a skupić się na energicznym, intensywnym szkoleniu podczas lekcji.

A jak nauczyć języków pracowników swojej firmy?

Trzeba wybrać dobrą szkołę językową. W wyborze dostawcy usług szkoleniowych najważniejszy jest jego dostęp do dobrych nauczycieli, dzięki którym szkolenia przynoszą dosyć szybki efekt.
Z doświadczenia wiem, że we współpracy z firmami ważna jest elastyczność. Naszym atutem jest to, że jesteśmy dużą i doświadczoną szkołą, co pozwala nam to uniknąć wielu kłopotów związanych z realizacją szkoleń. Szybko możemy zareagować na sytuacje, w których np. dany nauczyciel nie pasuje jakiejś grupie. Kolejna ważna rzecz: nasi Klienci mogą mieć pewność sprawnej obsługi administracyjnej całego przedsięwzięcia - chodzi o raportowanie dla kadry zarządzającej, kontrolowanie efektów i frekwencji na zajęciach - to też bierzemy na siebie. Przed rozpoczęciem współpracy warto sprawdzić szkołę. Dlatego zapraszamy do skorzystania z lekcji pokazowych osoby odpowiedzialne w firmach za szkolenia.

Szkoła językowa to dobry interes?

Działamy na bardzo rozproszonym i bardzo ciężkim rynku. Piętnaście lat temu w Szczecinie działało ok. pięciu szkół językowych, a od 2004 roku jest ich kilka razy więcej. Są to zarówno oddziały szkół sieciowych, jak i lokalne przedsięwzięcia. O tym, jak trudny to rynek, świadczy chociażby to, że wiele starszych szczecińskich szkół już z niego zniknęło. Co roku pojawia się natomiast kilka, które istnieją po dwa semestry. To efekt walki o klienta jak najniższą ceną, za którą niekoniecznie idzie jakość.

Jak w takim razie udało się wam przetrwać te 10 lat?

Myślę, że wyróżnia nas to, że sprzedając usługi językowe, koncentrujemy się na ich skuteczności. Bo nie chodzi o to, żeby zajęcia językowe prowadzić latami, a na tym, żeby przynosiły one skutek. Ważne też, że w metodzie bezpośredniej ciężar odpowiedzialności za wyniki ucznia bierzemy na siebie. Oznacza to, że nasi nauczyciele tak prowadzą zajęcia, że uczniowie wynoszą z nich maksymalnie dużo umiejętności. Muszę tu podkreślić jedną rzecz: tylko dobrze przeszkoleni ludzie potrafią wziąć odpowiedzialność za efekt.

Takie podejście sprawia m.in., że udaje nam się współpracować długofalowo z wieloma firmami działającymi w naszym regionie. Mogę wręcz powiedzieć, że należymy do liderów w dziedzinie obsługi klientów biznesowych. Prowadziliśmy lub prowadzimy zajęcia na zlecenie m.in. PKN Orlen, Tieto, BrightOne, Sonion, Szczecińskiej Energetyki Cieplnej, banku PKO BP, DB Port Szczecin, czy Bulk Cargo. Uważam to za nasz duży sukces.

Jak Presto świętuje dziesięciolecie?

Z okazji naszych urodzin przygotowaliśmy dla naszych nowych klientów promocyjną ofertę kursów językowych. Każdy kto zapisze się na kurs angielskiego lub niemieckiego otrzyma 10 proc. rabatu przy pierwszej płatności, bez względu na okres nauki za jaki zapłaci. Promocja trwa do końca października 2014r.

SG


Informujemy, że w konkursie SJO Presto wygrali: Monika Majewska, Marcin Winiarczyk i Anna Wojdyła. Gratulujemy!

Tematy: edukacja (30) | szkoła językowa (3) | Presto (1) |
aktualizowano: 2014-10-15 09:43
Wszystkich rekordów:

Społeczność