Informacje
Terminal logistyczny coraz bliżej
35,4 mln zł dofinansowania z Centrum Unijnych Projektów Transportowych otrzyma terminala przeładunkowy w Strefie Ekonomicznej w szczecińskim Dunikowie. Trwają zaawansowane rozmowy z trzema podmiotami zainteresowanymi wartą 80 mln zł inwestycją.
Decyzja o dofinansowaniu to przełomowy krok w powstaniu jednej z najważniejszych gospodarczych inwestycji w województwie zachodniopomorskim. Od kilku lat Grupa CSL stara się o realizację projektu CCIC Intermodal Depo Dunikowo. Zakłada on powstanie suchego terminala przeładunkowego w Strefie Ekonomicznej w Dunikowie. Towary byłyby przewożone nie tylko drogą morską i lądową, ale i kolejową – to rozwiązanie stosowane w wielu innych miastach w Polsce.
- Terminal będzie obsługiwał ładunki, które będą przyjeżdżały pociągami z różnych destynacji np. z Chin. Kontenery będą przewożone koleją, co generuje mniejszy ruch na drogach, a co za tym idzie chronimy także środowisko. Z naszych szacunków wynika, że nawet 200 tysięcy TEU w chwili obecnej jest dostarczanych do naszych stref ekonomicznych drogą lądową. Ten towar mógłby zostać przejęty przez nas i przez transport kolejowy, a następnie do docelowych odbiorców. Wiemy, że takimi rozwiązaniami są zainteresowane rozwijające się u nas w regionie firmy skandynawskie – wyjaśnia prezes Grupy CSL Laura Hołowacz. Jej zdaniem suchy terminal przeładunkowy ma wiele zalet gospodarczych, a lokalizacja tej inwestycji w Szczecinie może sprawić, że nasz region stanie się hubem pomiędzy Polską – Skandynawią – Niemcami, a innymi częściami Europy: - Jesteśmy białą mapą na mapie Polski. Cała Polska i cała Europa rozwija się w tym zakresie i raz za razem powstają nowe centra intermodalne, a u nas wciąż takiej inwestycji nie było. W Strefie Ekonomicznej w Dunikowie w latach 70 miał powstać terminal, to teren idealny do tego typu zadań, ulokowane są tam magazynu firm topowych na świecie i brakuje tam nogi transportowej. Jesteśmy bardzo szczęśliwi z grantu, który przyznało nam Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Kwota inwestycji to ponad 80 milionów złotych, a grant to 35 milionów złotych. To połowa sukcesu, ale my aktywnie działamy nad pozyskaniem inwestorów do tego zadania, działamy marketingowo, budujemy relacje, prezentujemy wielki potencjał naszego pomysłu.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych wśród projektów wybranych do dofinansowania wymienia też "Usprawnienie pracy terminala kontenerowego DB Port Szczecin na Ostrowie Grabowskim" (kwota - 8,3 mln zł).
SG