Prezentacje
FIEGE: specjaliści od nowoczesnej logistyki
Grzegorz Szubartowski, Site Manager FIEGE w Gardnie o pracy i rozwoju logistycznego potentata na Pomorzu Zachodnim.
W okolicach Szczecina FIEGE działa od ponad 6 lat, a zespół firmy zatrudnia ponad 3 tys. osób w Gardnie i Łozienicy – miejscach kojarzonych jako centra logistyczne marki Zalando. Czym się tam zajmujecie?
Jesteśmy specjalistami w dziedzinie logistyki i w tym zakresie obsługujemy naszych klientów, wśród których są m.in. takie firmy jak Zalando. Dbamy o sprawny przepływ towarów naszych klientów, zapewniając jakość, produktywność i realizację usług na czas. Nasze niewątpliwie duże doświadczenie jest gwarantem wysokiej jakości usług – FIEGE w Gardnie obchodzi w tym roku 5-lecie powstania, natomiast przed nami inne duże rocznice w przyszłym roku: 150-lecie istnienia firmy, która została założona w Niemczech w 1873 roku oraz 25-lecie oddziału w Polsce. Nasi klienci mogą skupić się na części sprzedażowej biznesu, my natomiast zajmujemy się logistyką, która musi sprostać coraz wyższym oczekiwaniom klientów końcowych, m.in. potrzebie dotarcia przesyłki w bardzo krótkim czasie. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ zachowania konsumenckie są aktualnie nie do przewidzenia i zależą od wielu czynników, np. od pogody. Dostosowujemy się więc do tego zmiennego świata, aby zapewnić obsługę logistyczną na najwyższym poziomie, a zarazem osiągać optimum kosztowe naszych działań. Wymaga to specjalistycznej wiedzy i wykwalifikowanej kadry.
O jakie kwalifikacje chodzi?
Niektóre wynikają wprost ze specyfiki naszej branży i są to np. elastyczność, czy umiejętności analityczne. Dla przykładu w firmie produkcyjnej procesy oparte są o plan produkcyjny, natomiast w logistyce, ze względu na wspomnianą nieprzewidywalność dotyczącą liczby zamówień, przychodząc rano do pracy nie wiemy dokładnie, czy będziemy pracować na 80, 100 czy 150 proc. naszych możliwości. Mamy więc komórkę o nazwie Workflow, w której specjaliści ds. planowania zasobów na bieżąco monitorują sytuację i określają priorytety oraz balansują zasobami w centrum logistycznym. Zbierają w tym celu szczegółowe dane z całej hali – ilu pracowników jest na miejscu, ile produktów należy wysłać itd. Na podstawie własnych narzędzi analitycznych decydujemy następnie, czy np. przesuwamy pracowników z działu przyjęcia towaru na wysyłkę. Takie analizy odbywają się kilkakrotnie w ciągu dnia. W ramach zespołu Workflow działają też pracownicy, którzy na bieżąco monitorują parametry automatyki i reagują na odchylenia, zgłaszają nieprawidłowości do działu utrzymania ruchu oraz weryfikują przypadki, w których np. towar trafił na niewłaściwe stanowisko.
Zatrudniacie też zapewne specjalistów na stanowiska znane z innych branż?
Jak najbardziej. Stanowisko Area Managera jest porównywalne do kierownika produkcji. Mamy też Dział Optymalizacji Procesu, który dba m.in. o layout, czyli rozmieszczenie wszystkich elementów i wyposażenie w centrum logistycznym oraz tworzy instrukcje i monitoruje, czy działania w centrum odbywają się według ich treści. Mimo ogromnej skali działania FIEGE (firma zatrudnia w 130 oddziałach na świecie ponad 20 tys. osób) procesy zmieniają się u nas z dnia na dzień. Zadaniem specjalistów z tego obszaru jest dostrzeżenie potrzeby zmian we współpracy z kierownikami i pracownikami. A następnie przeprowadzenie organizacji przez zmianę. Tu przydaje się wiedza z obszaru logistyki, analizy czasu pracy i zarządzania projektami. Nasi specjaliści raz zajmują się mikroprojektami dotyczącymi poszczególnych stanowisk pracy, a kiedy indziej dużymi projektami inwestycyjnymi. Dział Jakości działa u nas inaczej niż w firmach produkcyjnych, bo wiele parametrów jest nie do końca mierzalnych. Musimy jednak zapewnić jakość towaru, odpowiedni standard pakowania i procesu logistycznego. Specjalista ds. jakości na co dzień weryfikuje więc pracę w centrum, prowadzi audyty i rekomenduje zmiany. Mamy również rozbudowany dział HR. To naturalne przy tak licznym zespole, który dodatkowo jest, w zależności od potrzeb, okresowo powiększany. Dbamy przy tym o to, aby nasi pracownicy mieli możliwość podnoszenia kompetencji. Organizujemy szkolenia stanowiskowe, rozwojowe oraz językowe. Obowiązujące u nas wysokie standardy socjalne audytowane są przez renomowane międzynarodowe firmy.
Jak fakt, że FIEGE jest grupą międzynarodową, wpływa na waszą pracę?
Dzięki temu, że FIEGE w Polsce funkcjonuje w 11 lokalizacjach, a na świecie w ponad 130, jesteśmy w stanie czerpać z doświadczeń innych oraz wdrażać własne pomysły. Nasi specjaliści, wnoszą wartość dodaną do całego biznesu, ale też dają się poznać nie tylko w Polsce, ale również na płaszczyźnie międzynarodowej, co przekłada się na awanse wewnętrzne w grupie. Ostatnio nasi pracownicy z Gardna otrzymali np. szansę budowy zupełnie od zera nowej jednostki. Chodzi o centrum dystrybucyjne o powierzchni 50 tys. m kw. w Łozienicy, dzięki któremu zwiększymy zakres działań w tej lokalizacji – do tej pory działało tam tylko centrum obsługi zwrotów firmy Zalando. Perspektywy rozwoju, jakie daje duża firma, ciekawe zadania, dynamiczne, międzynarodowe środowisko oraz dobre warunki pracy sprawiają, że jesteśmy cenionym pracodawcą, u którego wykwalifikowani specjaliści, inżynierowie i managerowie chcą pracować.
prezentacja