Informacje
Prawie pół miliarda zysku PŻM
Bilans ten to suma wyników PŻM Przedsiębiorstwa Państwowego oraz wszystkich spółek, należących do Grupy.
- Dobry wynik finansowy Grupy to rezultat korzystnego rynku frachtowego w ubiegłym roku – tłumaczy Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM. - Środki wypracowane w ubiegłym roku zostaną przeznaczone m.in. na duży program inwestycyjny PŻM realizowany obecnie przez przedsiębiorstwo.
Dla porównania, w roku 2009 PŻM zarobił 105 mln zł. Ubiegłoroczny wynik może być jednak trudno utrzymać w bieżącym roku.
- W 2011 rynek międzynarodowych przewozów morskich jest już niestety gorszy, więc i powyższy wynik trudny będzie do powtórzenia – tłumaczy Krzysztof Gogol. - Jest to specyfika każdej firmy żeglugowej, gdzie wyniki - oprócz sprawności zarządzania - uzależnione są od wysokości stawek frachtowych, na które armatorzy nie mają wpływu
Aktualnie flota PŻM składa się z 76 statków, w tym 69 masowców, czterech promów i trzech siarkowców. Ich łączna nośność to około 2,5 mln DWT. W tym roku PŻM odebrała już ze stoczni m/s „Juno” oraz m/s „Rysy”. Łącznie armator w 2011 zamierza włączyć do swojej floty dziesięć nowych statków.
- Ten rok jest więc rekordowy, jeśli chodzi o dostawy nowego tonażu w PŻM. Wcześniej wynik taki udało się osiągnąć przed 31 laty, w 1980 roku, kiedy to wchodziły statki z tzw. kontraktu stulecia – dodaje Gogol. - Wówczas były to jednak głównie małe masowce o nośności 4400 DWT.
Obecnie Polska Żegluga Morska znajduje się w połowie realizacji swojego programu odnowy tonażu przewidzianego do realizacji w latach 2005-2015. W 2011 roku planowanych jest 17 remontów statków Grupy PŻM (15 masowców, 1 siarkowiec i prom „Wolin”). Większość z tych remontów zostanie przeprowadzona w kraju, głównie w Stoczni Remontowej „Gryfia” oraz Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A.
Aktualne zatrudnienie w PŻM wynosi, w załogach pływających 2539 osób natomiast na lądzie 272 osoby. W całej Grupie PŻM pracuje około 4000 osób. Większość z nich to mieszkańcy Szczecina i regionu. W związku z powiększającą się flotą, tym roku PŻM zamierza zatrudnić około 400 osób, w załogach pływających.
W okresie od stycznia do końca maja br. statki PŻM przewiozły łącznie 8 mln ton ładunków, w tym najwięcej zbóż - 2,2 mln ton, węgla i koksu - 1 mln ton oraz nawozów sztucznych - 0,7 mln ton. Prawie 3 mln ton ładunków przewieziono w umowach czarterowych. 92 procent z tych ładunków przewieziono pomiędzy portami obcymi. Głównym partnerem handlowym PŻM w Polsce są Zakłady Chemiczne „Police”.
KZ