Informacje
Koleją szybciej dopiero za kilka lat
Zbigniew Szafrański odwiedził Szczecin, a by wziąć udział konferencji poświęconej przyszłości infrastruktury kolejowej w naszym województwie. Spotkał się na niej m.in. z przedstawicielami lokalnych samorządów, którzy mieli szansę przedstawić swoje problemy związane z transportem kolejowym.
- Mamy za sobą 20 lat bardzo niskiego inwestowania w kolej i nie da się tego nadrobić w rok czy dwa – mówi Zbigniew Szafrański. – Przełom powinien nastąpić i być odczuwalny dla pasażerów, w latach 2012 – 2013, kiedy oddamy do użytku dużą część linii, które są obecnie modernizowane.
Zdaniem szefa spółki odpowiadającej za infrastrukturę kolejową w kraju, sposobem na rozwiązanie lokalnych problemów, przy niskim finansowaniu z budżetu państwa, mogą i powinny być środki unijne.
- W całym kraju z Regionalnego Programu Operacyjnego realizowanych jest 31 projektów, które nie miały szans na sfinansowanie z budżetu centralnego – mówi Szafrański. – W zachodniopomorskiem są to dwa projekty: modernizacja linii kolejowej Goleniów - Kołobrzeg oraz linii Piła - Unikowo na odcinku Wałcz – Kalisz Pomorski.
Prezes przyznał jednak, że w najbliższych latach nie mają szans na realizację projekty kluczowe dla naszego województwa, jak na przykład modernizacja linii Szczecin – Poznań.
- W tej perspektywie unijnej chcemy przygotować dokumentacje dla tego przedsięwzięcia – mówi. – Zostanie ono natomiast zrealizowane w latach 2014 – 2020.
Przejazd na tej trasie po modernizacji ma zajmować 2 godziny. Po połączeniu jej z modernizowanym właśnie odcinkiem Poznań – Warszawa, dojazd ze Szczecina do stolicy ma trwać nie więcej niż 4,5 godziny.
KZ