Informacje

Informacje 2012-01-30

Agnieszka Pieczyńska: Doradztwo biznesowe nie tylko dla największych

Szefowie szczecińskich firm coraz chętniej korzystają z usług konsultingu zarządczego, dostępnego do tej pory głównie dla korporacji. W tego typu doradztwie biznesowym specjalizuje się firma konsultingowa Agnieszki Pieczyńskiej.
Agnieszka Pieczyńska Agnieszka Pieczyńska

www.pieczynska.com.pl

Kto korzysta z konsultingu zarządczego? Jakie korzyści może on przynieść firmie? O szczegóły pytamy Agnieszkę Pieczyńską, konsultantkę zarządzania, trenerkę, ekspertkę ds. strategii przy ZPPZ Lewiatan,  menedżerkę z kilkunastoletnim doświadczeniem i właścicielkę firmy Doradztwo Biznesowe.

Dlaczego przedsiębiorcy powinni korzystać z doradztwa biznesowego?

Agnieszka Pieczyńska: Bardzo łatwo zauważyć, że większość firm powstaje w oparciu o specjalistyczne kompetencje właścicieli. Tak więc księgowy założy biuro rachunkowe, a informatyk będzie myślał o działaniu w obszarze outsourcingu IT.

To źle?

Wręcz przeciwnie. Jednak wraz z rozwojem przedsiębiorstwa oraz zatrudnianiem kolejnych pracowników pojawiają się nowe zadania, a wraz z nimi nowe funkcje dla menedżerów wymagające nowej wiedzy i umiejętności. Pracę trzeba sprawnie organizować, a pracownikami zarządzać tak, aby osiągać wspólnie jak najlepsze dla firmy wyniki. I tu zaczynają się pierwsze problemy. Zarządzanie personelem jest tym obszarem, który sprawia przedsiębiorcom dużo problemów. Właśnie w tym aspekcie najczęściej poszukują wsparcia, którego moja firma im udziela.

Kto najczęściej korzysta z konsultingu zarządczego?

Nie ma reguły. Naszymi klientami są zarówno małe firmy, jak i te zatrudniające sporą liczbę pracowników. Błędem jest założenie, że doradztwo przydaje się jedynie w dużych firmach. Małe i średnie borykają się z szeregiem problemów, a zarządzający są uwikłani w bieżącą pracę. Tym sposobem wpadają w pułapkę ciągłego „załatwiania spraw na wczoraj” i tracą szerszą perspektywę.

Jak można im pomóc?

Wspólnie analizujemy przebieg działań, sprawdzamy z czego warto zrezygnować, a czym zająć się dokładniej. Mamy dystans, którego – z jasnych przyczyn – nie ma sam menedżer. Znamy wiele skutecznych metod zarządzania i organizowania pracy, których menedżerowie nie stosują, bo o nich nie wiedzą.

Jakie problemy zgłaszają klienci?

Wiele naszych działań nakierowanych jest na pracowników. To od ich kompetencji zależy sukces każdej firmy. Przedsiębiorcy coraz lepiej zdają sobie z tego sprawę. Wiedzą, że pozyskanie z rynku dobrego pracownika jest bardzo trudne, a wyszkolenie go tak, aby znał specyfikę firmy, drogie. Bardzo często pomagamy podnieść kompetencje personelu. Mamy w tym celu specjalnie zaprojektowany proces rozwojowy. Pracujemy indywidualnie i jedynie w oparciu o bieżące działania w firmie. Oznacza to, że pracownik zdobywa nową wiedzę podczas krótkich sesji szkoleniowych, a następnie musi, w ramach specjalnie zaprojektowanych zadań, wdrażać ją do praktyki pracy. Nie zakończy procesu, jeśli nie wdroży tego, czego uczymy.

Które umiejętności szkolicie w ten sposób?

Przede wszystkim kompetencje menedżerskie, ale wspieramy także w rozwijaniu umiejętności sprzedawców i pracowników działów obsługi klienta. Doskonalimy także trenerów wewnętrznych.

W jakich jeszcze obszarach wspieracie firmy?

Podzieliłabym nasze działania na dwa zasadnicze rodzaje: pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów oraz wsparcie w planowaniu i wdrażaniu działań rozwojowych. Gasimy pożary, ale również pomagamy wprowadzać usprawnienia w organizacjach, które rozwijają się bez większych zakłóceń.

Co się za tym kryje?

Prowadzimy audyty organizacyjne, wynikiem których jest kompleksowy raport o tym, co trzeba poprawić w organizacji. Pomagamy w tworzeniu strategii sprzedaży, czyli – w dużym uproszczeniu – określamy komu sprzedawać, jaki asortyment i w jakich cenach. Współtworzymy strategię marketingu, oceniamy kompetencje personelu, projektujemy systemy motywacyjne i wynagradzania, mierzymy efektywność organizacji wskaźnikami innymi niż finansowe, a ważnymi z perspektywy oceny klienta, pomagamy usprawnić zarządzanie przez wprowadzanie skutecznych metod organizowania pracy i wyznaczania celów.

Analizowałem rynek podmiotów świadczących takie usługi, jakie proponuje Pani firma i zauważyłem, że nie jest to działalność popularna.

To prawda. Dzieje się tak z bardzo prostego powodu: aby wykonywać tę pracę trzeba mieć zarówno duże doświadczenie w zarządzaniu organizacjami, jak i nadążać za nową wiedzą. Nie bez znaczenia są kompetencje pozwalające na dzielenie się zdobytym doświadczeniem – nie każdy przecież potrafi uczyć. Póki co, teoretycy organizacji rzadko praktykują, a praktycy nieczęsto sięgają do wiedzy teoretycznej. Na szczęście w przypadku mojej firmy, dzięki doświadczeniu, kompetencjom i optymalnemu dobraniu zespołu, mogłam połączyć oba te obszary kompetencyjne i stworzyć efektywną ofertę usług doradczych.

Jakie firmy należą do grona Państwa klientów?

- Współpracujemy m.in. z firmą LSJ -  liczącą się na rynku agencją pracy, firmą WINFOR sp. z o.o., która jest krajowym liderem w tworzeniu materiałów dydaktycznych dla szkół jazdy, a także e-kierowca sp. z o.o., która obsługuje w podobnym zakresie kierowców zawodowych. Pracujemy dla CSL Internationale Spedition – firmy uznanej za Diament Biznesu przez magazyn Forbes. Warto wymienić także SportClub sp. z o.o. – największy w Polsce sklep internetowy z odzieżą i sprzętem sportowym. Szkoliliśmy pracowników m.in. firmy Swedwood i LM Wind Power. Stale współpracujemy ze Szczecińskim Parkiem Naukowo – Technologicznym i firmami z Technoparku.

 

Agnieszka Pieczyńska Doradztwo Biznesowe

Agnieszka Pieczyńska Doradztwo Biznesowe
ul. Niemierzyńska 17a p. 105
71-441 Szczecin
tel. 502-186 - 847
www.pieczynska.com.pl

artykuł promocyjny

aktualizowano: 2012-03-02 02:26
Wszystkich rekordów:

Społeczność