Jak usprawniać transport, by rozwijać region?
Dwudniowa konferencja NAVIRAIL 2017 rozpoczęła się dziś (18 października) w Szczecinie. Uczestniczą w niej przedstawiciele firm i instytucji związanych z transportem morskim, śródlądowym, drogowym i kolejowym.
Dariusz Kostrzębski, prezes Kuriera Kolejowego (organizatora NAVIRAIL 2017) podkreślał, że odbywająca się po raz pierwszy w Szczecinie konferencja ma budować płaszczyznę rozmowy między przedstawicielami różnych gałęzi transportu: - Mam nadzieję, że wnioski będą służyły przedsiębiorcom – stwierdził rozpoczynając konferencję.
Olgierd Geblewicz, marszałek zachodniopomorski mówił, że od lat wspólnie z partnerami z Polski, Czech, Słowacji i Węgier lobbowali za ideą środkowoeuropejskiego korytarza transportowego, w którego centrum byłyby Szczecin i Świnoujście. Zabiegali o to, choć mieli świadomość, że kluczowym korytarzem europejskim jest Bałtyk Adriatyk omijający Szczecin.
- Udało się wywalczyć, że na poziomie europejskim Szczecin stanowi odnogę szeroko rozumianego korytarza Bałtyk Adriatyk – mówił marszałek. Podkreślał, że dzięki temu będzie można korzystać z pieniędzy unijnych na rozwój infrastruktury.
W pierwszym dniu spotkania w CKE Stara Rzeźnia uczestnicy dyskutowali m. in. o znaczeniu portów w Szczecinie i Świnoujściu dla Europy Środkowo-Wschodniej oraz efektywności ekonomicznej współczesnych łańcuchów transportowych.
Stwierdzili, że żeglowna Odra i pogłębiony do 12,5 m tor wodny są kluczowe dla rozwoju portów i regionu.
Przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście , Bulk Cargo Port Szczecin oraz OT Logistics mówili, jakie znaczenie ma to w praktyce i jak oni przygotowują się do działania po pogłębieniu toru wodnego.
Marek Trojnar, szef Biura Strategii i Rozwoju Portów Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wyliczał m. in. planowane inwestycje, które dostosują porty do przyjmowania statków o większej nośności.
Wymienił m. in. warte ok. 380 mln zł inwestycje w rejonie Kanału Dębickiego: modernizacja nabrzeży Słowackiego, Czeskiego i Spółdzielczego, a po stronie Ostrowa Grabowskiego budowa nowego Nabrzeża Norweskiego oraz poszerzenie Kanału Dębickiego do 200 m na całej długości.
Marek Trojnar mówił także, że analizują plan budowy terminala kontenerowego typu HAB w Świnoujściu (miałby powstać na wschód od terminala LNG).
Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapowiedział: - W ciągu roku chcemy uchwalić nową ustawę o portach śródlądowych, które dzisiaj praktycznie nie istnieją.
Jak wynikało z wystąpienia Radosława Pacewicza, wiceprezesa Urzędu Transportu Kolejowego, w 2016 r. ze Szczecina 98 proc. towarów wyjechało drogą, a 2 proc. koleją. Najczęstsze dalsze trasy z portów Szczecin i Świnoujście wiodą do Czech, Dąbrowy Górniczej, Płocka i Zdzieszowic.
19 października w drugim dniu konferencji odbędą się m. in. debaty nt. innowacyjnej gospodarki morskiej oraz usprawnień obsługi interesariuszy portu i ułatwień dla przedsiębiorców.
- Chcemy, by ta konferencja odbywała się w Szczecinie cyklicznie – mówi Dariusz Kostrzębski, prezes Kuriera Kolejowego.
ata
Wszystkich rekordów: