Informacje 2017-10-18

Jak usprawniać transport, by rozwijać region?

Dwudniowa konferencja NAVIRAIL 2017 rozpoczęła się dziś (18 października) w Szczecinie. Uczestniczą w niej przedstawiciele firm i instytucji związanych z transportem morskim, śródlądowym, drogowym i kolejowym.

B=Debata nt. znaczenia portów Szczecin i Świnoujście dla Europy Środkowo-Wschodniej /fot.: mab / B=Debata nt. znaczenia portów Szczecin i Świnoujście dla Europy Środkowo-Wschodniej /fot.: mab /
Konferencja NAVIRAIL 2017 odbywa się w CKE Stara Rzeźnia  /fot.: mab /
Konferencja NAVIRAIL 2017 odbywa się w CKE Stara Rzeźnia
/fot.: mab /
Konferencja NAVIRAIL 2017 odbywa się w CKE Stara Rzeźnia  /fot.: mab /
Konferencja NAVIRAIL 2017 odbywa się w CKE Stara Rzeźnia
/fot.: mab /
Dariusz Kostrzębski, prezes Kuriera Kolejowego (organizatora NAVIRAIL 2017) podkreślał, że odbywająca się po raz pierwszy w Szczecinie konferencja ma budować płaszczyznę rozmowy między przedstawicielami różnych gałęzi transportu: - Mam nadzieję, że wnioski będą służyły przedsiębiorcom – stwierdził rozpoczynając konferencję.
 
Olgierd Geblewicz, marszałek zachodniopomorski mówił, że od lat wspólnie z partnerami z Polski, Czech, Słowacji i Węgier lobbowali za ideą środkowoeuropejskiego korytarza transportowego, w którego centrum byłyby Szczecin i Świnoujście. Zabiegali o to, choć mieli świadomość, że kluczowym korytarzem europejskim jest Bałtyk Adriatyk omijający Szczecin.
 
- Udało się wywalczyć, że na poziomie europejskim Szczecin stanowi odnogę szeroko rozumianego korytarza Bałtyk Adriatyk – mówił marszałek. Podkreślał, że dzięki temu będzie można korzystać z pieniędzy unijnych na rozwój infrastruktury. 
 
W pierwszym dniu spotkania w CKE Stara Rzeźnia uczestnicy dyskutowali m. in. o znaczeniu portów w Szczecinie i Świnoujściu dla Europy Środkowo-Wschodniej oraz efektywności ekonomicznej współczesnych łańcuchów transportowych.
 
Stwierdzili, że żeglowna Odra i pogłębiony do 12,5 m tor wodny są kluczowe dla rozwoju portów i regionu.
 
Przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście , Bulk Cargo Port Szczecin oraz OT Logistics mówili, jakie znaczenie ma to w praktyce i jak oni przygotowują się do działania po pogłębieniu toru wodnego.
 
Marek Trojnar, szef Biura Strategii i Rozwoju Portów Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wyliczał m. in. planowane inwestycje, które dostosują porty do przyjmowania statków o większej nośności.
 
Wymienił m. in. warte ok. 380 mln zł inwestycje w rejonie Kanału Dębickiego: modernizacja nabrzeży Słowackiego, Czeskiego i Spółdzielczego, a po stronie Ostrowa Grabowskiego budowa nowego Nabrzeża Norweskiego oraz poszerzenie Kanału Dębickiego do 200 m na całej długości. 
 
Marek Trojnar mówił także, że analizują plan budowy terminala kontenerowego typu HAB w Świnoujściu (miałby powstać na wschód od terminala LNG). 
 
Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapowiedział: - W ciągu roku chcemy uchwalić nową ustawę o portach śródlądowych, które dzisiaj praktycznie nie istnieją.
 
Jak wynikało z wystąpienia Radosława Pacewicza, wiceprezesa Urzędu Transportu Kolejowego, w 2016 r. ze Szczecina 98 proc. towarów wyjechało drogą, a 2 proc. koleją. Najczęstsze dalsze trasy z portów Szczecin i Świnoujście wiodą do Czech, Dąbrowy Górniczej, Płocka i Zdzieszowic. 
 
19 października w drugim dniu konferencji odbędą się m. in. debaty nt. innowacyjnej gospodarki morskiej oraz usprawnień obsługi interesariuszy portu i ułatwień dla przedsiębiorców.
 
- Chcemy, by ta konferencja odbywała się w Szczecinie cyklicznie – mówi Dariusz Kostrzębski, prezes Kuriera Kolejowego.
 
ata
Tematy: Stara Rzeźnia (29) | OT Logistics (28) | Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (16) | Bulk Cargo (3) |
aktualizowano: 2017-10-26 12:46
cofnij drukuj do góry
Wszystkich rekordów: