Szczecińska firma Xtendo stworzyła system wykorzystywany podczas meczów Reprezentacji Polski
Match&More, czyli efekt połączenia informatyki z psychologią, widziało już, dzięki współpracy z PZPN, ponad 100 tys. kibiców biało-czerwonych na PGE Narodowym i na Stadionie Wrocław.
System telebimowy Match&More został przedstawiony po raz pierwszy prawie 57 tysiącom widzów zgromadzonych na trybunach stadionu PGE Narodowy podczas rozegranego w październiku meczu eliminacyjnego do Mistrzostwa Świata Polska - Dania. Zespół Xtendo wdrożył wówczas pilotażową wersję systemu obsługującą kilkanaście funkcji z obszaru statystyki, sytuacji na boisku, komunikatów kierowanych do kibiców, jak np. składy drużyn, zmiany, żółte i czerwone kartki, frekwencja widzów, celebracje goli. Już wtedy kibice zaangażowali się w konkurs „Kiss Cam”. Ta sama, pilotażowa wersja systemu, obsłużyła telebim PGE Narodowego podczas meczu o punkty Polska - Armenia.
14 listopada, w dniu towarzyskiego spotkania Polska-Słowenia we Wrocławiu, organizatorzy wykorzystali Xtendo jeszcze przed meczem do przeprowadzenia konkursów dla dzieci. Na telebimie wyświetlały się pytania o tematyce związanej z reprezentacją, spiker zadawał najmłodszym uczestnikom spotkania pytanie, a następnie na telebimie wyświetlana była prawidłowa odpowiedź. Atrakcją dla kibiców była tzw. pocztówka z meczu. Kamera na stadionie robiła zbliżenia na kibiców, na obraz z kamery była nałożona okolicznościowa grafika. Tak połączone stop-klatki można dziś zobaczyć na portalu PZPN laczynaspilka.pl.
15 listopada do listy stadionów, na których kibicie mieli okazję poznać zalety stworzonej z myślą o nich technologii, dołączył obiekt w Tychach. Zespół Xtendo przy użyciu Match&More zadbał tam o oprawę multimedialną meczu towarzyskiego reprezentacji U21 Polska-Niemcy.
- Nasz system wyróżnia możliwość interaktywnej komunikacji z kibicami oraz prowadzenia nowoczesnych działań marketingowych. Xtendo pozwala np. wciągnąć ich do zabawy poprzez udział w konkursach ogłaszanych na telebimach. Wkrótce dojdzie do tego możliwość głosowania na gracza meczu przy użyciu specjalnej aplikacji w komórce. Na telebimie wyświetlać będą się mogły np. wybrane tweety kibiców dotyczące spotkania. Chcemy dać organizatorom wydarzeń elastyczne narzędzie, które pozwoli im skutecznie i w atrakcyjny sposób angażować widzów przed, w trakcie i po meczu - mówi Paweł Dziennik, jeden z założycieli Xtendo.
Jak to działa?
System Match&More firmy Xtendo to wirtualny, obsługiwany na ekranie komputera mikser służący do zarządzania treściami wyświetlanymi na stadionowym telebimie. Pozwala on organizatorom wydarzeń sportowych w wygodny sposób prezentować informacje dotyczące aktualnie rozgrywanego meczu oraz treści służące uatrakcyjnieniu całej imprezy i zaangażowaniu kibiców. Match&More umożliwia reagowanie w czasie rzeczywistym na sytuację na boisku - oprócz wyświetlania zegara, czy informacji o wyniku, ułatwia prezentowanie komunikatów o bramkach, kartkach i zmianach, przy których pojawiają się nazwiska oraz zdjęcia lub animacje postaci piłkarzy. System pozwala również na sprawne wyświetlanie materiałów wideo - np. spotów PZPN, UEFA i sponsorów. Możliwe jest także łączenie wcześniej przygotowanej grafiki z obrazem z kamer na stadionie.
Poszczególne funkcje programu są wynikiem pracy programistów i grafików (za tę stronę przedsięwzięcia odpowiadają jego współtwórcy - Paweł Dziennik i Michał Klemczak oraz ich firma Magnetic Point), ale Match&More nie powstałby bez wykorzystania ugruntowanej wiedzy psychologicznej.
- Nasz system, jak i inne produkty, które chcemy rozwijać, wykorzystuje charakterystyczne dla sportu i niespotykane w innych dziedzinach zjawiska i zachowania specyficzne dla kibiców - mówi psycholog biznesu Joanna Cierlica, współtwórczyni Xtendo. - Dla nowego pokolenia kibiców samo doświadczenie i atmosfera „live” stają się niewystarczające. Ponad 60 proc. uczestników imprez masowych korzysta z różnych kanałów social media w trakcie pobytu na danym evencie, a 80 proc. śledzi go spoza miejsca wydarzenia. Kibice, ze względu na zaawansowanie technologii i coraz lepszą jakość transmisji telewizyjnych, zaczynają wybierać bierne uczestnictwo w wydarzeniach sportowych. Media mogą kanibalizować frekwencję, zwłaszcza w dobie nowych technologii i dosyć wygodnego, nastawionego konsumpcyjnie nowego pokolenia kibiców. Konieczne staje się zwiększenie jakości doświadczeń meczowych, czyli uczynienie wydarzenia bardziej angażującym. Rozwiązania, które proponujemy w tym zakresie wykorzystują osiągnięcia psychologii behawioralnej i pomagają tworzyć lepsze doświadczenia podczas meczu. Kibice mają wypełniać stadiony i być zadowoleni. Zadowoleni kibice są lojalni i lubią płacić za to, że są szczęśliwi.
12. zawodnik ze smartfonem
Wkrótce system Match&More może pojawić się także na innych stadionach i halach sportowych w Polsce i za granicą. Grzegorz Bernacki, czwarty współzałożyciel Xtendo, który odpowiada za rozwój biznesu, kreowanie przyszłości firmy i produktów, ocenia rynek sportowy jako bardzo obiecujący: - Podczas prowadzonych przez nas rozmów obserwujemy duże zainteresowanie branży sportowej naszymi rozwiązaniami, ale też wyciągamy bardzo konkretne wniosków na temat wyzwań, z jakimi aktualnie muszą się mierzyć kluby. Wsłuchiwanie się w potrzeby rynku pozwala nam doskonalić funkcjonalności systemu Match&More, co z kolei umożliwi organizacjom i klubom sportowym łatwiej osiągać cele związane z samofinansowaniem i budowaniem marki.
Ofertę firmy uzupełni wkrótce aplikacja Applauz, która pozwoli kibicowi na stadionie, hali i przed telewizorem jeszcze lepiej zaangażować się jako 12. zawodnik. Otworzy ona przed użytkownikami dostęp do aktywnego kibicowania i mnóstwa atrakcyjnych treści: przed, w trakcie i po meczu.
Firma Xtendo tworzy innowacyjne technologicznie rozwiązania dla branży sportowej służące rozwijaniu biznesu, budowaniu marki i wzmacnianiu relacji z klientami/kibicami. Założyli ją miłośnicy sportu: Paweł Dziennik, Michał Klemczak (od 13 lat prowadzą firmę programistyczną Magnetic Point), psycholog biznesu Joanna Cierlica i doświadczony menedżer Grzegorz Bernacki. Ich umiejętności i doświadczenie uzupełniają się i pozwalają im tworzyć produkty, które znakomicie wpisują się w nisze rynkowe obejmujące wykorzystanie najnowszych technologii i znajomość ludzkich zachowań.
SG