Lokalny biznes rewitalizuje Strefę Północ
Budowa nowej drogi czy ulgi w podatkach od nieruchomości to dotychczasowe sukcesy Stowarzyszenia „Odroujście” tworzonego przez przedsiębiorców prowadzących działalność w północnej części Szczecina.
Stocznia Partner, Apis, Teleyard, BFK Polska, Espadon, Jantar, Rekon, MAL Service, MPM Metale i Kruszywa czy NPPN (Park Przemysłowy Skolwin) to firmy, które od trzech lat współtworzą Stowarzyszenie Lokalna Organizacja Gospodarcza "LOG" Odroujście. Jest w nim łącznie ok. 20 przedsiębiorców i członków organizacji – przedstawicieli branży papierniczej, offshore czy stoczniowej oraz firm-kooperantów prowadzących działalność w rejonie Skolwina, Stołczyna, Golęcina czy Gocławia. Łącznie firmy te zatrudniają ok. 4,5 tys. osób.
– Naszym celem było zintegrowanie środowiska gospodarczego na obszarze dzielnicy Szczecin-Północ, po to, by ułatwić funkcjonowanie przedsiębiorcom, rozwijać ten teren z zachowaniem polityki środowiskowej, udzielać wparcia obecnym i przyszłym inwestorom w pozyskiwaniu pracowników, aktywizować bezrobotnych – wymienia Paweł Adamczak, inicjator, dyrektor "Odroujścia" i właściciel firmy Marine Service. Stowarzyszenie współpracuje z Urzędami Pracy i pozyskuje środki finansowe na realizację założonych działań. Stawia sobie ono również zadania prospołeczne – integrowanie mieszkańców dzielnicy i podniesienie ich statutu społecznego.
– Strefa Północ jest chyba najlepszym terenem dla funkcjonowania przemysłu ciężkiego w województwie zachodniopomorskim, ale zaniedbania gospodarcze sięgają tu kilkudziesięciu lat. Obiekty inwestycyjne, które się tutaj znajdują, m.in. była papiernia Skolwin i dostęp do rzeki Odry mogą być lepiej wykorzystane – uważa Paweł Adamczak.
Działania „Odroujścia” doprowadziły do wprowadzenia ulg w podatkach od nieruchomości dla inwestorów i przyspieszyły prace urzędu miasta nad stworzeniem nowych planów inwestycyjnych dla północnych terenów – Skolwina, Stołczyna, Golęcina i Gocławia.
Stowarzyszenie przez dwa lata zabiegało o ułatwienie dostępu drogowego do Strefy od strony Polic. – Zmieniliśmy już status drogi z zakładowej w publiczną. Obecnie sporządzana jest dokumentacja projektowa na wykonanie 1,4 km drogi od ul. Stołczyńskiej i fabryki Teleyard do przystani żeglarskiej Świt na Skolwinie – mówi Paweł Adamczak. Jak informuje, na ten cel w kolejnych dwóch latach ze środków publicznych przeznaczone jest 9 mln zł.
Innym projektem, w które zaangażowane jest „Odroujście”, to budowa pirsu do Odry przy przystani żeglarskiej „Świt”, którą Gmina Szczecin odkupiła od syndyka. Miejsce to ma być darmowym nabrzeżem dla jachtów i służyć celom rekreacyjnym.
Jednocześnie stowarzyszenie stara się pozyskać pieniądze na przemysłową rewitalizację dzielnicy ze środków unijnych. Projekt opracowany przez „Odrojuście” został już pozytywnie oceniony przez Urząd Marszałkowski i jeśli zakończy się pomyślnie, to pieniądze otrzymają lokalni przedsiębiorcy.
Jak zauważa dyrektor „Odroujścia”, w Strefie Północ jest jeszcze wiele do zrobienia. Rewitalizacji wymagają chociażby kanały, którymi poprzecinany jest ten teren. Najbardziej palącym problemem jest uchodzący do Odry Nurt Skolwiński.
– Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście zarządza głównym nurtem portu. Kwestia kanałów nie jest rozwiązana. Najlepiej by było, gdyby zadanie zarządzania nim spoczęło na barkach samorządu. O zakup pogłębiarki mogłaby wnioskować Żegluga Szczecińska – wyjaśnia Paweł Adamczak.
Idea powołania stowarzyszenia powstała z inicjatywy Pawła Adamczaka i Andrzeja Mączki, wiceprezesa i współwłaściciela spółki Stocznia Partner. We władzach „Odroujścia” jest także Grzegorz Pikuła, wiceprezes Osiedlowego Klubu Sportowego „Świt” oraz Arkadiusz Brzeziński, prezes Malserwis. Partnerem jest zaś Agencja Rozwoju Metropolii Szczecińskiej, jako właściciel dużej części terenów na północy Szczecina.
ak
Wszystkich rekordów: