Informacje 2016-04-20

Fundamenty w górę!

120-metrowa suwnica bramowa fabryki Bilfingera otrzymała pozwolenie na użytkowanie. Będzie stawiała do pionu gotowe fundamenty morskich elektrowni wiatrowych o wadze do 1400 ton.

Suwnica BMO. Montaż konstrukcji trwał od października (widok po lewej) /fot.: BMO / Suwnica BMO. Montaż konstrukcji trwał od października (widok po lewej) /fot.: BMO /
Ogromny dźwig stanowi wyposażenie zakładu Bilfinger Mars Offshore (BMO) na Ostrowie Brdowskim. Za pomocą tej konstrukcji gotowe elementy produkowane w halach będą pionowane, podnoszone i przenoszone na barki transportowe. Suwnica służy także do składania fundamentów kratownicowych.
 
By suwnica mogła być dopuszczona do eksploatacji, potrzebne były odbiory techniczne i próby obciążeniowe dźwigu. Ostatnie z badań odbyły się w pierwszym tygodniu kwietnia. W badaniach oprócz inspektora Transportowego Dozoru Technicznego uczestniczyli przedstawiciele Bilfinger Mars Offshore oraz holenderskiego producenta suwnicy. 
 
– Inspektor TDT przeprowadził obiór podczas próby statycznej – sprawdzane było czy odkształcanie się części nośnych konstrukcji pod wpływem ciężaru mieści się w dopuszczalnych normach. Dźwig był testowany także w zakresie próby dynamicznej (podczas jazdy po torowisku) wraz testem ograniczników jazdy. Podczas praktycznej próby obciążeniowej na dwóch parach haków podwieszono obciążenie w postaci mas próbnych o wadze ponad 437,5 ton każdy hak – opowiada Bogna Bartkiewicz, specjalista ds. Public Relations spółki Bilfinger Mars Offshore.
 
Suwnicę będzie obsługiwać jedna osoba oraz kilku podhakowych. – Dla tego typu ciężkich transportów wymagana jest także każdorazowe przygotowanie odpowiedniej dokumentacji oraz obecność specjalisty od ciężkich transportów – informuje Bogna Bartkiewicz.
 
Dźwig jest wyposażony w specjalistyczne systemy elektroniczne, m.in.: system przeciwprzeciążeniowy, wskazanie siły wiatru i układów aktywnych (informować będzie o tym, czy i jaki układ dźwigu jest w ruchu) oraz systemy informujące o awarii.
 
Suwnica w liczbach:
 
8 – liczba części, w jakich dźwig przypłynął do Szczecina 
80-340 t – waga poszczególnych elementów suwnicy
ok. 1800 t –  całkowity ciężar (czyli dwie czołownice, po 250 t każda)
120 m – wysokość suwnicy
100 m – wysokość podnoszenia
48 m – rozpiętość pomiędzy nogami suwnicy
do 1400 t – sumaryczne dopuszczalne obciążenie robocze (4 x 350 t na każdy z haków)
 
Produkcja w halach Bilfinger Mars Offshore ruszyła w listopadzie ubiegłego roku. Załadunek pierwszych elementów – platform pośrednich przeznaczonych na farmę wiatrową, należącą do koncernu Dong Energy AS – planowany jest na czerwiec.
 
Fabryka należy do niemieckiej grupy Bilfinger Marine & Offshore Systems oraz Funduszu Inwestycyjnego MARS. Jej budowa pochłonęła ponad 510 mln zł. Pracę znalazło tu ponad 400 osób, planowane jest zatrudnienie 100 kolejnych pracowników.
 
ak
Tematy: zakład produkcyjny (42) | Bilfinger Mars Offshore (14) | Zakład Seryjnej Produkcji Wielkogabarytowych Konstrukcji Stalowych (7) |
aktualizowano: 2016-04-27 23:09
cofnij drukuj do góry
Wszystkich rekordów: