W portach Szczecin i Świnoujście więcej przeładunków niż przed rokiem
Rekordowe wyniki przeładunków w zespole Szczecin-Świnoujście w 2017 roku. Miniony rok porty zamknęły wynikiem blisko 25,5 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 5,4 procent wobec roku 2016 – informuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Największe wzrosty odnotowano w przeładunkach rudy (o 59,4 procent więcej) oraz paliw (o 46,7 procent).
- Ruda znakomity wynik zawdzięcza zwiększonemu zapotrzebowaniu na ten surowiec hut polskich, słowackich i czeskich. Z kolei na większe przeładunki paliw złożyły się dostawy LNG do świnoujskiego gazoportu oraz wzrost importu nieprzetworzonego oleju napędowego z Rosji i eksport wzbogaconego oleju do krajów zachodnich – wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W portach przeładowano także więcej innych towarów masowych oraz drobnicy. O 3 proc. wyrosz też przeładunki kontenerów.
Spadła ilość zbóż (o 28,6 procent) oraz węgla (o 27 procent).
W sumie porty obsłużyły 25 423,6 tys. towarów, tj. o 1 310,6 tys. ton więcej niż w 2016 roku.
Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w 2018 roku, osiągając na koniec roku wartość 26 mln ton obsłużonych towarów.
Zarządu Portu, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Należą do nich zaplanowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ SA zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty prawie 1,5 mld złotych. Zarząd będzie modernizował nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. Parametry nabrzeży dostosowane będą do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin tj. 12,5 m. W obu portach będzie rozbudowana i zmodernizowana infrastruktura portowa. W Świnoujściu rozbudowywany będzie terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego. Z kolei w gazoporcie powstanie nowe stanowisko do redystrybucji LNG. Świnoujski port zyska także nabrzeża głębokowodne – podaje rzeczniczka.
W kompleksie portowym Szczecin i Świnoujście ładunki drobnicowe stanowią obecnie 51 procent, masowe stałe 36 procent, zaś masowe płynne 13 procent.
redzm
Wszystkich rekordów: