Terminal LNG ma być na czas
W ubiegłym tygodniu w zbiorniku magazynowym LNG, jednym z elementów Terminala LNG, zamontowano dwie gigantyczne kolumny nalewcze. Inwestor zapewnia, że prace idą zgodnie z planem, a budowa zakończy się pod koniec roku.
Kolumny nalewcze wykonane są z odpornej na niskie temperatury stali niklowej i mają 38 metrów wysokości. Ich średnice to 1,7 i 2,4 metra. Sięgają niemal od dna zbiornika wewnętrznego do dachu konstrukcji. Przygotowywane były we wnętrzu zbiornika i podnoszone, czyli stawiane w pionie, za pomocą 100-metrowego dźwigu, którego hak wprowadzono przez otwór w dachu zbiornika. - Operacja odbyła się bez zakłóceń, trwała ponad trzy godziny. To ważny element montażu wewnętrznego orurowania zbiornika – relacjonuje Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG.
Jak informuje spółka, w najbliższym czasie odbędzie się kolejna efektowna operacja. Zamontowanych zostanie pięć tzw. kolumn pompujących z nierdzewnej stali kwasoodpornej. Będą przenoszone do zbiornika z zewnątrz, przez otwór w kopule dachu, za pomocą tego samego dźwigu. Mają 54 metry wysokości i przyszłości będą w nich zanurzone pompy niskiego ciśnienia podające LNG ze zbiornika do instalacji obszaru regazyfikacyjnego terminalu. - Zanim zostaną zamontowane, odbędzie się próba ciśnieniowa, która w ramach przyjętych procedur bezpieczeństwa sprawdzi szczelność spoin – zaznacza Maciej Mazur.
Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Pierwotnie jego budowa miała zostać ukończona w czerwcu tego roku. Jednak po zerwaniu umowy z wykonawcą i podpisaniu aneksu do umowy, termin realizacji przesunięto na koniec tego roku. - Inwestycja zostanie ukończona na przełomie roku i będzie gotowa do odbioru komercyjnych dostaw gazu w 2015 roku – zapewnia rzecznik Polskiego LNG.
Jak zapewnia, niedawno zakończono budowę konstrukcji żelbetowych wszystkich estakad rurociągowych i koryt betonowych w kompleksie. Obecnie trwa montaż rurociągów i układanie kabli energetycznych i sterujących. W większości budynków terminalu zakończono już główne prace konstrukcyjne, trwają prace wykończeniowe, takie jak montaż stolarki, posadzek, malowanie i tynkowanie. Prowadzone są także prace branż instalacyjnych i montaż urządzeń.
- W części morskiej natomiast zamontowano ramiona rozładunkowe i wieżę trapową, wykonano główne konstrukcje stalowe. Trwa także budowa budynków w części morskiej, montaż rurociągów na estakadzie oraz prace branży elektrycznej. Zamontowano pompy i wieże przeciwpożarowe z działkami wodnymi – wymienia Maciej Mazur.
Koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na ok. 3 mld zł., z czego ok. 30 proc. kosztów pochodzi z dotacji. Spółka Polskie LNG jest beneficjentem Funduszy Europejskich. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na lata 2007-2013 spółka otrzymała 723,8 mln PLN. Dodatkowo firma uzyskała dofinansowanie 55 mln EUR (ok. 220 mln PLN) z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej (European Energy Programme for Recovery).
KZ