Sztuka nie tylko dla sztuki
Produkty z kategorii sztuki użytkowej pomaga wprowadzać na rynek ich twórcom OK Super - inicjatywy, zrzeszającej projektantów z Pomorza Zachodniego.
Jej twórcami są młodzi szczecińscy twórcy: Bartosz Stanny, pomysłodawca przedsięwzięcia i właściel marek CRATEive oraz VOOZEK, jego żona Julia, Aleksandra Słowiak (Fikus) oraz Patryk Paluszek (projekt Miejski Ul). Założyciele poznali się w OFF Marinie, gdzie ich firmy stawiały swoje pierwsze kroki. Spółkę OK Super założyli pół roku temu.
- Wielu designerów nie wie, jak design przekuć w biznes. Są i tacy, którzy zarzucili swoją twórczą działalność, bo nie mieli pomysłu, jak ją sprzedać. OK Super daje im bodziec, by tworzyć i zarabiać, bo stanowi wsparcie marketingowe i promocyjne. Potrafimy swoich twórców dobrze promować – zapewnia Bartosz Stanny. To on przywiózł z Londynu pomysł na pierwszą platformę zrzeszającą zachodniopomorskich twórców z dziedziny szeroko pojętego designu.
- Ta inicjatywa ma konsolidować środowisko twórców i wytworzyć potrzebę obcowania ze sztuką użytkową – dodaje Patryk Paluszek.
Zaczęło się od stworzenia serwisu oksuper.pl, który łączy prezentację designerskich produktów i sklep internetowy. Strona pomaga promować i sprzedawać lokalne rękodzieło. OK Super za sprzedaż przez internet i działalność marketingową bierze od twórców 15 proc. ceny ich produktów.
Na początku maja w pawilonie nad samą Odrą, przy ul. Jana z Kolna 7 w Szczecinie powstał showroom, w którym dzieła projektantów można zobaczyć na własne oczy, dotknąć i kupić.
Zespół OK Super „swoich” twórców prezentował na targach w Warszawie i Berlinie, gdzie zostali dobrze odebrani. Projektanci użyczają też produktów do sesji zdjęciowych w mediach. - Efekt promocyjny widać na stronach naszych firm – wzrasta im liczba wejść na stronę i sama sprzedaż – przekonuje Bartosz Stanny.
6 czerwca w Starej Rzeźni na szczecińksiej Łasztowni odbędzie się OK Super Market - targi designu, na których zaprezentuje się 30 marek i projektantów z Warszawy, Poznania i Szczecina.
- Targi mają na celu promowanie dobrych postaw we wzornictwie, edukację społeczeństwa i popularyzację dobrego designu. Ma to być impreza cykliczna, organizowana co roku, która docelowo ma przeobrazić się w międzynarodowy festiwal designu „Port of Forms”. Będzie to preludium do odbywających się chwilę później berlińskich targów DMY – zapowiada Patryk Paluszek.
Jak sprzedaje się zachodniopomorski design? Aktualnie OK Super zrzesza blisko 40 firm z takich dziedzin, jak architektura i dekoracja wnętrz, moda, sztuka, biżuteria. Najlepiej radzą sobie: Hayka (pościele we wzór siana), Ho::Lo (produkuje torby miejskie od 12 lat) czy Ministerstwo Dobrego Mydła (naturalne mydła) oraz Deca - producent mebli tapicerowanych. Oni sprzedają swoje produkty nie tylko w całej Polsce, ale też za granicą.
Wiele firm jest jednak na początku drogi do sukcesu komercyjnego: w takiej sytuacji jest np Yelen (poszwy pościelowe) czy ilustrator Łukasz Bogdanowicz. Na rynek próbują się przebić Włochatka (zabawki), Kavalki (patchworki), Niedźwiedź (streetartowiec) czy Crumpled City Maps (mapy miast drukowane na wodoodpornym materiale).
Młodzi projektanci chcą wyjść ze swoją platformą na Polskę.
- To, co ma nas odróżniać od dużych serwisów z designem, to opieka kuratorska. Pełnimy rolę selekcjonera, który wybiera najbardziej kreatywnych twórców. Dzięki temu klient, który wejdzie na naszą stronę szybko dokona wyboru rzeczy naprawdę wartościowych. Nie znaczy to, że będą to rzeczy ekskluzywne i drogie – zaznacza Bartosz Stanny.
Właściciele OK Super wierzą w dalszy rozwój polskiego designu. – Ten rynek wciąż rośnie. Szeroko pojęty lifestyle, dobrze zaprojektowane przedmioty, rękodzieło tworzone lokalnie, to elementy tego, czym chcemy żyć i otaczać się w dzisiejszych czasach – twierdzi Patryk Plauszek.
AK
Wszystkich rekordów: