Informacje 2014-12-02

Szczecinianie stworzą jacht przyszłości

Milion euro otrzymały Akademia Morska, szczecińska firma Autocomp Management i Politechnika Warszawska na stworzenie łodzi o napędzie hybrydowym. W pierwszy rejs jednostka wypłynie w 2016 roku.

Wizualizacja innowacyjnej jednostki /fot.: AM Szczecin / Wizualizacja innowacyjnej jednostki /fot.: AM Szczecin /

Powołane przez uczelnie i firmę konsorcjum stworzy, razem ze stocznią w Turcji, łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii – z napędem hybrydowym słoneczno-wiatrowo-elektrycznym. Jednostka będzie przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów jachtów tego typu w najbliższych 20 latach.

Projekt „RepSail” - Innowacyjny jacht z hybrydowym napędem zasilanym z odnawialnych źródeł energii o wartości ok. miliona euro powstanie w ramach programu Era Net Transport (konkurs Era Net Future Travelling). Szczecińska uczelnia stworzy system sterowania i nawigacji, turecka stocznia Milper w Tuzli zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management stworzy układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracował będzie nad źródłami energii – ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla ok. sześcioosobowej załogi zbudowany będzie z nowoczesnych materiałów kompozytowych i napędzany alternatywnie przez odnawialne źródła energii. Kluczowym napędem jachtu będzie siła wiatru działająca na żagle. Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast) dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności.

Układy zasilające w zakresie energii odnawialnej składać się będą m.in. z 6-30 aktywnych paneli słonecznych, po 100 W każdy. By umieścić je na łodzi, górny pokład będzie poszerzony do 10-12 m kw. Zapewnią one energię potrzebną zarówno dla napędu, jak i innych elementów jachtu (np. systemów nawigacyjnych). Będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie, poza tym będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki tlenku tytanu. Zapewnią energię potrzebną do poruszania się z prędkością pięciu węzłów na godzinę. Produkcja energii w takim układzie przy dobrych warunkach słonecznych zajmie ok. dwóch godzin do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów.

Dodatkowo koncepcja budowy jachtu obejmuje odzysk energii z wiatru. By zwiększyć przepływ strugi wiatru będą zastosowane kanały wiatrowe oraz odpowiednie spirale na kadłubie statku. Energia kinetyczna będzie przekształcana w energię elektryczną niezbędną do ładowania akumulatorów. Jacht będzie poruszał się z prędkością sześciu - siedmiu węzłów na godzinę.
Część statku znajdująca się pod wodą będzie miała zaprojektowaną węższą część dziobową, by zmniejszyć jej opór.
Finalny montaż oraz uruchomienie całości i pierwszy rejs odbędą się na Morzu Marmara w 2016 roku.

ERA-NET TRANSPORT III to międzynarodowe konsorcjum zrzeszające jednostki finansujące badania naukowe w dziedzinie transportu. W ramach programu inicjowane są m.in. konkursy na międzynarodowe projekty badawcze w dziedzinie transportu, udzielane jest wsparcie podmiotom zarządzającym krajowymi programami badawczymi oraz rozpowszechniane informacji na temat krajowych programów badawczych w dziedzinie transportu. W skład konsorcjum wchodzą 24 podmioty z 18 krajów (z Polski to Narodowe Centrum Badań i Rozwoju).

mab

Tematy: nauka (53) | gospodarka morska (35) | Akademia Morska (18) | Autocomp (4) |
aktualizowano: 2014-12-10 23:33
cofnij drukuj do góry
Wszystkich rekordów: