Świnoujście: umowa na budowę tunelu podpisana
Wykonawca, konsorcjum firm z PORR S.A. na czele ma 48 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie obiektu, który połączy wyspę Uznam zresztą Polski.
Łączna szacunkowa długość inwestycji ma ok. 3,2 km. Składa się na nią sam tunel o długości ok. 1,4 km oraz drogi dojazdowe. Tunel będzie drążony metodą TBM. Po zbudowaniu stanie się najdłuższym tego typu połączeniem w Polsce istniejącym pod wodą. Średnica tarczy TBM, która przewierci tunel będzie wynosiła ok. 13 m. Wewnątrz tunelu znajdować się będzie jezdnia dwukierunkowa o pasach ruchu po 3,5 m w każdą stronę oraz pasami awaryjnymi o szerokości 2 m - każdy. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny – ok. 38 m p.p.m.
Inwestycja prowadzona jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że przez pierwsze kilkanaście miesięcy wykonawca będzie pracował nad projektem budowlanym, następnie będzie zobowiązany uzyskać Zgodę na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) i dopiero wówczas ruszy z pracami budowlanymi.
Czas na wykonanie inwestycji to 48 miesięcy od podpisania umowy.
Inwestorem jest Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Wykonawcą wybranym w przetargu jest konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. Inżynierem kontraktu będzie Sweco Consulting z Poznania (Iider konsorcjum), Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska z Poznania.
Łączny koszt realizacji zadania szacowany jest na ok. 913 mln zł. Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę wynosi: ponad 793 mln zł (koszt przedstawiony w ofercie przez konsorcjum z PORR S.A. jako liderem), zaś koszt inżyniera kontraktu przekracza 21,6 mln zł.
Inwestycja uzyskała dofinansowanie w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-20 w wysokości 776 mln zł. Pozostałe koszty poniesie Miasto Świnoujście z własnego budżetu.
Po wybudowaniu i otwarciu przejazd pomiędzy wyspami Uznam i Wolin będzie bezpłatny.
SG