Świnoujście - Kłajpeda: najpierw opracowanie, potem połączenie?
List intencyjny w sprawie uruchomienia połączenia promowego zarządy portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz w Kłajpedzie podpisały rok temu. Od tego czasu niewiele się jednak zmieniło. Zdaniem portowców z obu krajów tendencje zmierzające do ograniczania ruchu samochodów ciężarowych po drogach państw Unii Europejskiej i przeniesienia transportu na szlaki wodne coraz bardziej się nasilają, co stwarza nowe możliwości.
- Jesteśmy zainteresowani, aby połączenie promowe Kłajpeda - Świnoujście stało się faktem. Oba porty posiadają niezbędną infrastrukturę, aby obsługiwać generowane przez takie połączenie ładunki. Podstawowy problem stanowi znalezienie operatora, który będzie chciał zaangażować się, aby uruchomić regularną linię - mówił podczas spotkania zorganizowanego 27 kwietnia w Szczecinie Jarosław Siergiej prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Zdaniem dyrektora generalnego zarządu portu w Kłajpedzie, Eugenijusa Gentvilasa, problemem może być zmniejszanie się liczby linii promowych na Bałtyku. Powodem jest dążenie do redukcji kosztów.
Konsul honorowy Litwy w Szczecinie Wiesław Wierzchoś zasugerował natomiast uruchomienie połączenia „łamanego” z Kłajpedy do Sassnitz z zawinięciem do Świnoujścia.
Kolejnym krokiem w drodze do połączenia morskiego Świnoujścia i Litwy ma być wspólne opracowanie dotyczące tego przedsięwzięcia. Prezes szczecińskiego portu zadeklarował wsparcie w poszukiwaniu środków unijnych na sfinansowanie takiego opracowania.
SG