Pierwszy odcinek falochronu gotowy
Wraz z końcem czerwca do użytku oddanych zostało 900 metrów falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu.
Ukończony odcinek obejmuje sekcje od 99 do 138 - od nasady w głąb morza oraz dwie sekcje opaski brzegowej przy nasadzie. Obecnie może on stanowić doskonałą platformę transportowo – operacyjną dla firm, które budują nabrzeża i stanowiska rozładunkowe dla portu zewnętrznego i estakadę pod instalacje technologiczne dla terminalu LNG.
Tym samym inwestycja prowadzona przez Urząd Morski w Szczecinie osiągnęła ok. 70 proc. zaawansowania rzeczowego i finansowego. - Falochron osłonowy będzie miał długość ok. 3 km, ostroga przy istniejącym falochronie wschodnim – ok. 255 m, tor podejściowy - ok. 1740 m długości i 200 m szerokości, średnice obrotnicy dla statków to 1000 m i 630 m, głębokość techniczna akwenu wynosi 14,5 m, a kubatura prac czerpalnych – 8 610 000 metrów sześciennych – przypomina Ewa Wieczorek, rzecznik UMS.
Do tej pory wykonane zostały roboty kafarowe. Obecnie trwają jeszcze prace narzutowe, żelbetowe, wykończeniowe i wyposażeniowe, a także pogłębiarskie. W trakcie budowy zużyto już ok. 20 tysięcy ton stali profilowej, ok. 4 tysięcy ton stali zbrojeniowej, ponad 51 tysięcy metrów sześciennych betonu, ok. 80 tysięcy metrów kwadratowych geowłókniny, ok. 1,5 miliona ton materiału kamiennego i wydobyto ponad 3 miliony metrów sześciennych urobku pogłębiarskiego.
Na placu budowy pracują nowoczesne pogłębiarki, barki, pontony stalowe, barki szczudłowe, holowniki, pchacze, koparki z podwójnym systemem GPS, żurawie gąsienicowe, dźwigi i ładowarki kołowe, walce, pompy do betonu, rozściełacze do wykonywania nawierzchni itd.
Z dna oczyszczanego akwenu obrotnicy i toru podejściowego wydobyto 1633 sztuki materiałów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego, w tym bomby, miny morskie dużego kalibru oraz pociski artyleryjskie. Przy inwestycji pracuje ok. 250 osób. Zgodnie z harmonogramem, roboty konstrukcyjne zostaną zrealizowane do końca 2012 roku.
KZ