Miedwie i Wadowice II ruszyły w rejs
Pierwszą z jednostek był „jeziorowiec” m/s „Miedwie” – pierwszy statek z serii ośmiu 30-tysięczników, które powstaną w chińskiej stoczni Mingde. Masowiec oddano do eksploatacji 22 marca a już w następnych dniach jednostka, pod dowództwem kpt. ż. w. Zbigniewa Ziółkowskiego popłynęła w swój pierwszy rejs do Kanady.
M/s „Miedwie” weszło do floty PŻM w bardzo dobrym momencie rozwoju sytuacji na rynku, ponieważ w tym samym czasie (25 marca) rozpoczął się tegoroczny sezon na Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Nowobudowane „jeziorowce”, ze względu na mniejsze ryzyko awarii w skomplikowanym układzie śluz i kanałów, są preferowane przez czarterujących. W tym roku na te ważne gospodarczo dla całej Ameryki Północnej akweny będą pływać statki PŻM typu „Isa” oraz „jeziorowce” z Mingde. Ze względu na starszy wiek, nie będą wykorzystywane do żeglugi w te rejony masowce typu „ziemia”.
Drugim marcowym statkiem, o który wzbogaciła się flota PŻM, był m/s „Wadowice II” ochrzczony już przez media jako „statek papieski”. Właściwego chrztu dokonała jednak 30 marca pani Ewa Filipiak – burmistrz miasta Wadowic.
M/s „Wadowice II” był już ostatnim, z długiej serii czternastu, 38-tysięczników ze stoczni Xingang w Tiajin. Przypomnijmy, że pierwszym z serii był m/s „Kujawy”, który wszedł do eksploatacji jeszcze w 2005 roku.
Statki tego typu są już więc dobrze znane załogom PŻM i generalnie są przez nie oceniane pozytywnie. Bardzo dobrą ocenę jednostkom typu „Kujawy” przyznają także czarterujący. Peżetemowska eksploatacja nie ma więc kłopotów z ich zatrudnieniem i trzeba przyznać, że doskonale przyjęły się one na rynku.
M/s „Wadowice II” w dziewiczym rejsie dowodzi kpt. ż. w. Wiesław Cholewa.
mab