Biznes dla edukacji – przedsiębiorcy szkolą nauczycieli!
Ruszyła rekrutacja na bezpłatne szkolenia z programowania dla nauczycieli informatyki z zachodniopomorskich techników i szkół zawodowych. Będą się na nich uczyć obsługi najpopularniejszych na rynku technologii, których znajomości wymagają pracodawcy z branży IT, aby zdobytą wiedzę przekazywać uczniom. Szkolenia poprowadzą praktycy biznesowi w ramach projektu „ICT Biznes dla Edukacji” realizowanego przez Technopark Pomerania. O warsztatach dla nauczycieli i innych działaniach podejmowanych przez biznes dla edukacji opowiada Jolanta Balicka z Technoparku Pomerania, koordynatorka projektu „ICT Biznes dla Edukacji”.
Dlaczego przedsiębiorcy z branży IT angażują się w unowocześnianie oferty edukacyjnej w regionalnych technikach i szkołach zawodowych?
Branża IT dynamicznie się rozwija, stale rośnie rynkowe zapotrzebowanie na specjalistów IT. W efekcie młodzi ludzie coraz chętniej uczą się informatyki i zwiększa się liczba studentów na kierunkach technicznych. Informatyka była najpopularniejszym kierunkiem studiów wybieranym przez zeszłorocznych maturzystów – w całej Polsce chciało ją studiować ponad 30 tysięcy osób. Ponadto z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń przeprowadzonego przez Sedlak&Sedlak w 2013 roku wynika, że absolwenci kierunków technicznych zarabiają zdecydowanie więcej niż humaniści – średnie wynagrodzenie absolwentów informatyki to 7500 zł brutto, w 2013 roku osiągnęli oni największe zarobki ze wszystkich absolwentów kierunków technicznych w Polsce.
Jednak wciąż wielu absolwentów kierunków informatycznych nie spełnia oczekiwań firm. Podstawą dla pracodawców jest umiejętność tworzenia aplikacji w aktualnych i pożądanych na rynku technologiach. Zdarza się, że sami wykładowcy czy nauczyciele nie są na bieżąco z najnowszymi trendami w branży, a tylko niektórzy uczniowie uzupełniają wiedzę na własną rękę. Aby spełnić wymagania firm, treści przekazywane studentom i uczniom muszą się ciągle zmieniać, niemal tak szybko jak zmieniają się technologie. To problem nie tylko uczelni, bo kształcenie dobrego informatyka zaczyna się już na poziomie szkoły średniej, poza tym nie każdy młody człowiek kończy studia. Dlatego to rynkowe, nowoczesne kształcenie powinno odbywać się już na poziomie szkoły zawodowej. Przedsiębiorcy potrzebują wykwalifikowanych pracowników, dlatego są gotowi służyć swoją wiedzą i doświadczeniem przy aktualizowaniu treści nauczania informatyki już w szkołach zawodowych.
W jaki sposób w takim razie przedsiębiorcy pomagają nauczycielom?
Dotychczas w ramach realizacji projektu „ICT Biznes dla Edukacji” przedsiębiorcy pomagali wybranym nauczycielom uaktualniać program kształcenia m.in. poprzez weryfikację opracowywanych dla nich materiałów dydaktycznych do nauczania najnowszych języków programowania oraz poprzez doradztwo dla uczniów, nauczycieli i dydaktyków. Wybrani nauczyciele we współpracy z przedsiębiorcami na podstawie przygotowanych materiałów przeprowadzali lekcje testowe.
Obecnie prowadzimy rekrutację na szkolenia z najnowszych języków programowania tj. Java, Java Script, PHP i SQL dla kolejnych 40 nauczycieli. Dzięki wiedzy pozyskanej na warsztatach dydaktycy podniosą kompetencje zawodowe, a swoją wiedzę przekażą uczniom, którzy po ukończeniu szkoły będą potencjalnymi kandydatami na pracowników w regionalnych firmach z branży IT. Szkolenia będą odbywać się od lutego do maja 2015 r. w Szczecinie i Koszalinie, natomiast rekrutacja potrwa do końca tego roku.
Ponadto do szkoleń i komunikacji z firmami oraz nauczycielami wykorzystujemy serwis www.b2e.spnt.pl. Za jego pośrednictwem upowszechniane są m.in. opracowane w projekcie wyniki badań potrzeb przedsiębiorców w kontekście przygotowania zawodowego pracowników czy szkolenia nauczycieli i zmodyfikowane programy kształcenia uczniów udostępniane jako dokumenty do pobrania on-line.
Czy ta współpraca wykracza także poza szkolne mury?
Jolanta Balicka: Tak, przedsiębiorcy chętnie przyjmują młodzież na praktyki do swoich firm. Współdziałanie z firmami daje nauczycielom również dostęp do infrastruktury, sprzętu czy oprogramowania nieosiągalnego w szkole.
Ponadto w ramach projektu we współpracy z przedsiębiorcami prowadzimy działania, mające na celu zachęcanie młodzieży do pracy w branży IT – organizujemy spotkania, szkolenia itp. Duży nacisk kładziemy także na zachęcanie dziewcząt do wiązania życia zawodowego z informatyką. Jak wynika z badań, średni poziom zatrudnienia kobiet na stanowiskach specjalistów IT wynosi 10%. Dla porównania w sektorze edukacji jest to 77,5%, a w opiece zdrowotnej i pomocy społecznej ponad 80%. Podobna sytuacja dotyczy podejmowania przez kobiety studiów na kierunkach informatycznych - tylko 10% absolwentek szkół średnich decyduje się na kontynuowanie nauki w tym zakresie, pomimo że aż 40% dziewcząt w wieku 17-19 lat wskazuje informatykę jako swój ulubiony przedmiot, a co druga przyznaje, że lubi informatykę. Przeprowadzone badania wskazują, że mała liczba kobiet w dziedzinie IT jest wynikiem stereotypowego myślenia i postrzegania branży związanej z Internetem jako „męskiego świata”. Dlatego wspieramy propagowanie wzorców kobiecej kariery zawodowej w branży ICT - organizujemy liczne spotkania i warsztaty, których celem jest zwiększenie zainteresowania młodych dziewcząt ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych pracą w zawodach informatycznych.
Komu taka współpraca przynosi większe korzyści – biznesowi czy edukacji?
Udział w projekcie „ICT Biznes dla Edukacji” to w krótkiej perspektywie przede wszystkim korzyść dla nauczycieli i uczniów, którzy zyskują dostęp do aktualnej wiedzy o technologiach, weryfikowanej na bieżąco przez rynek. Dla pracodawców to odpowiedzialne zaangażowanie, które przyniesie korzyść w dłuższej perspektywie, w postaci dobrych pracowników. Mamy nadzieję, że wypracowany przez nas nowy model nauczania stanie się standardem nie tylko na Pomorzu Zachodnim, ale także w całej Polsce.
Projekt „ICT (B)usiness to(2) (E)ducation czyli modernizacja oferty kształcenia zawodowego szkół o profilu informatycznym w powiązaniu z potrzebami lokalnego/regionalnego rynku pracy” współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
artykuł promocyjny