Informacje

Informacje 2013-05-15

Jak kształcić przez całe życie

Broker edukacyjny i dobór kompetencji kluczowych dla potrzeb rynku pracy to tematy, które wzbudziły największe zainteresowanie uczestników panelu dyskusyjnego w ramach projektu Knowlegde@Work, realizowanego przez Zachodniopomorska Szkołę Biznesu.

Uczestnicy dyskusji w ZPSB /fot.: mat. prasowe  / Uczestnicy dyskusji w ZPSB /fot.: mat. prasowe /

- Zdobywamy pracę w 70 proc. dzięki wiedzy merytorycznej, a w 30 proc. dzięki kompetencjom społecznym, natomiast tracimy pracę w 70 proc. z powodu braku kompetencji społecznych, a tylko 30 proc. specjalistycznych – przypominając tę ocenę ekspertów rynku pracy, cytowaną m.in. w dokumencie „Foresight kadr nowoczesnej gospodarki” PARP, dr Justyna Osuch rozpoczęła prezentację projektu Knowledge@Work.

Właśnie kompetencje kluczowe, które miałyby zostać włączone do standardowego programu studiów podyplomowych w modelu Knowledge@Work, wzbudziły żywą dyskusję ekspertów zgromadzonych w Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu w Szczecinie. Już sam pomysł uzupełnienia specjalistycznego programu studiów o kwalifikacje społeczne został uznany za niezwykle pożądany i bardzo aktualny. Potwierdzali to też obecni na spotkaniu pracodawcy, choć z ich perspektywy, najlepszy byłby model z indywidualnym opracowaniem katalogu kompetencji dla danej firmy. Jednak taki katalog mógłby funkcjonować w ramach zamawianych przez firmy szkoleń, natomiast model studiów Knowledge@Work zakłada uniwersalność dla wdrożenia go na dowolnej uczelni oraz ekonomiczność takiej oferty studiów dla słuchaczy i jednostki prowadzącej.

Kolejnym elementem modelu Knowledge@Work, który zainteresował ekspertów był broker edukacyjny i narzędzie barometru kompetencji. Dyskusja potoczyła się w kierunku uznawalności kompetencji, problematyki z którą szkolnictwo w Polsce boryka się już od dawna. Pytanie – czy uczelnie powinny uznawać kompetencje posiadane przez kandydatów na studentów lub słuchaczy oraz jak je wówczas mierzyć i kwalifikować – jest wciąż aktualne i wzbudza gorące dyskusje. Przewidywany w projekcie barometr kompetencji ma mierzyć 10 uzupełniających kompetencji kluczowych i według tej diagnozy proponować ścieżkę kształcenia z indywidualnym doborem modułów w zakresach podstawowym lub uzupełniającym.

Celem projektu realizowanego przez Zachodniopomorską Szkołę Biznesu jest wzmocnienie potencjału dydaktycznego polskich uczelni poprzez opracowanie i wdrożenie zintegrowanego modelu LLL (lifelong learning). Zdaniem jego uczestników, popularyzacja uczenia się przez całe życie wymaga unowocześnienia formuły kształcenia osób dorosłych na uczelniach wyższych. Studia podyplomowe obecnie zdominowane są przez podejście szkolne, natomiast modele nauczania dla tej grupy muszą być inne – przede wszystkim powinny opierać się na uznaniu posiadanego doświadczenia, autonomiczności i odpowiedzialności osób dorosłych oraz na ścisłym związku uczenia się z praktyką i pracą zawodową.

Omawiany model Knowledge@Work ma stworzyć możliwość integracji kilku form kształcenia ustawicznego w ramach studiów podyplomowych, zwiększy ich elastyczność i spersonalizowanie programu nauczania. Zwiększy też użyteczność tych studiów dla rynku pracy, dzięki uwzględnieniu w programie 10 kluczowych kompetencji wymaganych przez pracodawców, jako uzupełniających dla każdego kierunku specjalistycznego. Ważnym elementem nowego modelu będzie także broker edukacyjny, który z pomocą barometru kompetencji dokona oceny wstępnego poziomu kompetencji kluczowych posiadanych przez słuchaczy, w celu dopasowania indywidualnej ścieżki kształcenia.

Knowledge@Work jest projektem innowacyjnym testującym. Realizacja projektu jest zaplanowana  do roku 2015 – a nowy model studiów zostanie przygotowany do testowania pod koniec 2013 roku.
 

KZ

Tematy: nauka (53) | Zachodniopomorska Szkoła Biznesu (3) |
aktualizowano: 2013-05-22 10:12
Wszystkich rekordów:

Społeczność