Informacje
S3 zostanie dokończona
Pod koniec 2010 roku trasa szybkiego ruchu S3 połączyła Szczecin i Gorzów. Obecnie budowane są kolejne jej fragmenty między Szczecinem a Świnoujściem. Nie wiadomo było, czy znajdą się środki na odcinek między Gorzowem a węzłem z autostradą A2, od granicy z NIemcami do Warszawy.
- To bardzo ważna decyzja dla rozwoju aglomeracji szczecińskiej i Zespołu Portów Szczecin Świnoujście. W szerszym kontekście ta decyzja przełoży się na zrównoważony rozwój całej Polski Zachodniej, gdyż droga ekspresowa S3 stanowi podstawę osi rozwoju korytarza CETC – najważniejszego szlaku transportowego zachodniej części naszego kraju oraz stanowiącego najkrótsze połączenie między Bałtykiem a Adriatykiem – komentuje Wojciech Drożdż, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za infrastrukturę i transport.
Podczas wtorkowego posiedzenia Rady Ministrów przyjęta została poprawka do „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”, uwzględniająca budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S3, w tym odcinka od Gorzowa Wielkopolskiego do autostrady A2 (węzeł Jordanowo). Wcześniej inwestycja ta znajdowała się jedynie na liście rezerwowej, co w praktyce oznaczało zerowe szanse na jej realizację.
Wywołało to sprzeciw władz lokalnych oraz zachodniopomorskich i lubuskich parlamentarzystów. W obronie S3 solidarnie głos zabrał zarząd województwa, wojewoda, szczecińska Rada Miasta oraz inne środowiska zainteresowane terminowym i całościowym zakończeniem inwestycji. - Realizacja drogi ekspresowej S3 ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju naszego województwa, co ma swoje odzwierciedlenie w regionalnych programach rozwojowych – argumentowali samorządowcy. - Kontynuacja budowy drogi S3 jest też niezbędna dla zapewnienia właściwej obsługi transportowej zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz utrzymania ich pozycji w kontekście zaostrzającej się konkurencji ze strony portów niemieckich.
Docelowo droga ekspresowa ma przebiegać od Świnoujścia do miejscowości Lubawka na Dolnym Śląsku, przebiegać przez trzy województwa zachodniej Polski i być elementem międzynarodowego szlaku E65. Najnowszy, oddany do użytku 30 grudnia odcinek kończy się w Gorzowie. Ma on w sumie niemal 82 kilometry i kosztował ponad 2,3 mld zł. Po wpisaniu kolejnych odcinków do rządowego programu, ich budowa powinna rozpocząć się do 2013 roku.
PŁ